Select Page

Alimentația de sărbători sau cum să avem grijă de sănătatea noastră. Ce, cât și când mâncăm?

Alimentația de sărbători sau cum să avem grijă de sănătatea noastră. Ce, cât și când mâncăm?

Mulți dintre noi ne punem, probabil, întrebarea „Ce trebuie să mâncăm de pe masa îmbelșugată de sărbători?”. În articolul de mai jos, dr. Alecsandra-Andreea Budihoi, medic specialist Diabet, Nutriție și Boli Metabolice ne explică cum trebuie să mâncăm de sărbători, astfel încât să nu ne punem în pericol sănătatea.

De Sarbatori tindem sa facem excese in ceea ce priveste mancarea deoarece suntem mult mai predispusi la a nu respecta indicatiile oferite de specialistii in nutritie. Consideram ca daca depasim putin limitele recomandate de acestia nu o sa apara nici un efect negativ. Dar, de cele mai multe ori, acest ‘’putin’’ este subevaluat si deseori este raspunsul cu care pacientul se prezinta intr-o unitate medicala.

Pregatirea meselor de Sarbatori include preparate traditionale, care au un continut crescut de grasimi si zaharuri. In aceasta perioada se consuma mai frecvent si in cantitati mai mari : preparate din porc (carnati, toba, caltabosi, pastrama, carne grasa, slanina), miel, mici, maioneze, sosuri, dulciuri rafinate (prajituri, tort, ciocolata, inghetata, bomboane) precum si bauturi (alcoolice, carbogazoase, freshuri).

Deseori ne intrebam ‘’Ce alimente sa consumam in aceasta perioada? Ce este permis si ce este interzis?’’
Raspunsul cel mai corect la aceste intrebari nu restrictioneaza accesul la nici un tip de aliment, doar atentioneaza asupra CANTITATII, INTERVALULUI si ORA la care se consuma alimentele. Acelasi aliment consumat dimineata poate sa fie foarte bun pentru organism, dar consumat la o ora tarzie poate sa fie toxic. In cea mai mare parte, absorbtia principalilor nutrienti are loc la nivelul intestinului subtire, proces care dureaza pana la 5 ore. De aceea este foarte important sa lasam organismul sa se odihneasca, pentru a-si relua activitatea la capacitatea optima si sa nu-i ingreunam buna functionare cu mese dese si copioase.

Este de preferat ca masa de Sarbatori sa contina preparate facute in casa, deoarece compozitia este mult mai sigura din punct de vedere al continutului de sare, arome, coloranti, aditivi alimentari nocivi, precum si sursa de provenienta a ingredientelor principale si gradul de igiena al acestora. Incercati sa folositi metode de gastrotehnie care sa nu distruga sau sa micsoreze factorii de nutritie din alimente sau se le transforme in ceva iritant sau nociv. Preparati alimentele prin fierbere, inabusire, gratar, cuptor sau consumati-le in stare cruda. Alimentul, dupa preparare, trebuie sa devina mai usor de digerat si sa aiba un aspect si un gust placut. Un sfat important este citirea cu atentie a etichetei produsului pe care doriti sa-l cumparati. Daca unul din ingrediente nu vi se pare comestibil, lasati produsul pe raft si mergeti mai departe.

Pentru grupele speciale ( diferite patologii, gravide, copii, varstnici), alimentatia trebuie adaptata nevoilor organismului si patologiei prezente, prin respectarea indicatiilor medicului nutritionist.

Prin respectarea acestor indicatii, perioada culinara a Sarbatorilor va trece fara evenimente medicale neplacute si va puteti bucura de toate preparatele prezente pe masa.

Sarbatori fericite!

Dr. Alecsandra-Andreea Budihoi
Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

Pe dr. Alecsandra-Andreea Budihoi o găsiți pentru consultații la Centrul Clinic de Diabet, Nutriție și Boli Metabolice .

Dacă doriți să îi adresați întrebări, dr. Alecsanda-Andreea Budihoi vă răspunde AICI

About The Author