Select Page

Ce mâncăm în Postul Crăciunului. Alimentele care satură și înlocuiesc carnea, indicate de nutriționiști

Ce mâncăm în Postul Crăciunului. Alimentele care satură și înlocuiesc carnea, indicate de nutriționiști

A început Postul Crăciunului, iar cei care vor să ia o pauză de câteva săptămâni de la dieta omnivoră au început deja să caute, în magazine, variante pentru alimentația de post. Rafturile supermarketurilor sunt pline în această perioadă de paste și pateuri vegetale, de mezeluri de post, dar și de dulciuri fără ouă, lapte sau unt. Dar cât de sănătoase sunt aceste produse de post, ambalate într-un mod atrăgător și plăcut vizual? Specialiștii în nutriție atrag atenția că unele alimente pot face mai mult rău decât bine și recomandă moderație și simplitate în alimentație, chiar și atunci când vine vorba de produse de origine non-animală.

„O tendință în post este înlocuirea proteinelor animale lipsă cu mai mulți carbohidrați. Sugestia mea este să se utilizeze acele surse de carbohidrați care oferă și niscaiva proteine vegetale: leguminoasele (mazăre, fasole, linte, soia boabe) pot fi alese în locul pâinii, pastelor sau cartofilor. Un exemplu de proteină vegetală completă ar fi mazăre cu orez, porumb cu fasole. De asemenea, folosirea alimentelor integrale satură mai bine decât produsele procesate (faina integrală vs faina albă), cartofi copți, nu prăjiti – ideea e sa te simți sătul, dar cu mai puțină mâncare. Plusați cu multe fibroase: broccoli, rădăcinoase, salate.”, spune pentru ȘtiriMed Sigina Pop, Nutriționist – Dietetician.

Sigina Pop, Nutriționist-Dietetician

Dacă o categorie de persoane care țin postul face acest lucru din motive religioase, o altă categorie renunță la alimentele de origine animală cu gândul de a scăpa de câteva kilograme.

„Dacă de obicei excesul alimentar se face din alimente care conțin produse de origine animală, este de înțeles că sistarea lor va aduce o modificare în greutatea corporală.”, explică diet. Sigina Pop

Trucuri pentru a nu mânca mai mult în post

Odată ce renunță la proteina animală, multe persoane simt nevoia să mănânce mai multă pâine, de exemplu. La fel cum simt nevoia de a mânca paste, cartofi sau chiar combinația de pâine – cartofi. Nu e neapărat nevoie să renunțați la deja celebra pâine cu zacuscă. Și nici la tradiționala mâncare de post – salată orientală, acel amestec de cartofi, cu ceapă roșie și ulei turnat cu sticla. Diet. Sigina Pop are câteva sugestii alimentare, care vă vor face să treceți mai ușor peste zilele de post, fără să răbdați foame. Și fără să vă puneți în pericol sănătatea ori silueta.

„Da, se pot face „strategii” de a nu mai mânca foarte mult cantitativ: felia de pâine normală se taie mult mai subțire, astfel că de o felie normală se vor consumă două, în același gramaj și număr de calorii. Alimentele mai sus menționate pot fi consumate cu moderație, la cantitate este problema. Eu la salată orientală de cartofi aș plusa cu mult broccoli (sau spanac), care aduce volum și fibre la ridicol de puține calorii. Cei care doresc să construiască masă musclară și în această perioada, pot apela la izolat proteic din mazăre și orez de exemplu, pentru un surplus de proteine. Suplimentele alimentare pot fi de folos dacă sunt administrate corect. Dacă este bine echilibrată, alimentația în post poate aduce beneficii. Dacă nu, putem mânca chiar mai rău decât într-o dietă omnivoră.”, concluzionează diet. Sigina Pop

Recomandare de meniu de post
Sursa: Facebook/Sigina Pop Nutritionist Dietetician

Când începe și când se termină Postul Crăciunului?

Postul Crăciunului are o durată de 40 de zile, din 15 noiembrie, până în 25 decembrie. Potrivit calendarulortodox.ro, în acest post se obișnuiește ca toți credincioșii să postească de carne, brânză și ouă, în timp ce lunea miercurea și vinerea se consumă mâncare fără ulei (de exemplu, cartofii fondanți) și fără vin. În zilele de marți și joi se face dezlegare la untdelemn și vin. Mai mult, sâmbetele și duminicile, până pe 20 decembrie inclusiv se dezleagă de untdelemn, peste și vin. În ziua de Ajun se mănâncă abia seara și doar grâu fiert îndulcit cu miere, covrig, turte din făină și fructe.  De Crăciun, indiferent de ziua în care cade, se mănâncă de dulce.

Pe Sigina Pop, Nutriționist-Dietetician o găsiți la Synobis Medical

Sursa foto profil: stylecaster.com

 

About The Author