Select Page

Cum consumăm fructele de sezon ca să nu devină dușmanii siluetei. Schema zilnică recomandată de medicul specialist

Cum consumăm fructele de sezon ca să nu devină dușmanii siluetei. Schema zilnică recomandată de medicul specialist

Fructele sunt prietenii sau dușmanii siluetei? Acestea trebuie consumate dimineața, între mese, ca gustări sau pot constitui o masă în sine? Medicul specialist în Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, Alecsandra Budihoi, ne explică în următorul articol cum trebuie să includem în alimentație fructele de sezon. În plus, ne recomandă și o schemă alimentară zilnică și ne sfătuiște la ce fructe să fim atenți, dacă dorim să scăpăm de câteva kilograme.

Dr. Alecsandra Budihoi, medic specialist Diabet, Nutriție și Boli Metabolice

Privit în ansamblu, stilul de viaţă sănătos cuprinde câteva puncte esenţiale pentru buna funcţionare a organismului, alimentaţia fiind unul dintre aceste puncte. Consumul de fructe ocupă un rol important în alimentaţia noastră zilnică :

⦁ sunt o sursă importantă de potasiu, vitamina C, acid folic, fibre,
⦁ fructele bogate în potasiu ajută la buna funcţionare a sistemului cardiovascular ( banane, prune şi suc de prune, piersici, portocale, pepenele galben)
⦁ unele fructe sunt surse sărace în grăsimi naturale, sodiu şi calorii. Nici un fruct nu conţine colesterol.
⦁ conţinutul în fibre ajută la scăderea nivelului de colesterol în sânge, buna funcţionare a sistemului digestiv, scade incidenţa constipaţiei şi a diverticulozei, ajută la apariţia senzaţiei de saţietate mult mai devreme cu o cantitate mai scăzută în calorii;

Există numeroase metode care ne vin în ajutor pentru a gestiona corect alimentaţia, una dintre cele mai cunoscute şi utilizate metode este ,,piramidă alimentară´´. Această a fost ,,construită´´ de către Specialiştii Departamentului Agriculturii din SUA acum mulţi ani.

Piramida alimentară/Sursa foto: blog.onlinepharma.ro

Piramida alimentară cuprinde patru straturi de alimente şi ne ajută să le folosim corect în alimentaţia de zi cu zi şi, implicit, să ne păstrăm o greutate sănătoasă.

Specialiştii în nutriţie recomandă ca alimentele din primele două straturi să fie consumate zilnic, cele din stratul trei, cu moderaţie, în timp ce pentru alimentele din vârful piramidei se recomandă un consum cu mare prudenţă. În acest mod putem să avem o alimentaţie corectă, bazată pe un echilibru caloric şi nutritiv.

Este indicat să se calculeze necesarul caloric individual, în funcţie de obiceiurile alimentare şi consumul de energie din cadrul activitatiilor zilnice.

Ţinând cont de aceste informaţii, pentru a avea un aport nutritiv şi caloric optim, consumul de fructe este recomandat zilnic, că ,,ingredient´´ în timpul meselor principale sau că gustare.

În timpul meselor :

⦁ la micul-dejun puteţi adaugă felii de banane sau piersici în bolul de lapte cu cereale; beţi suc prospăt de portocale sau grapefruit; amestecaţi fructe cu iaurt degresat sau cu conţinut scăzut în grăsime;
⦁ la masă de prânz puteţi consumă fructe proaspete: banane, struguri, mandarine, mere.
⦁ la cină puteţi adaugă în salate struguri, ananans, mango.
⦁ încercaţi feluri de mâncare ce includ fructe, cum ar fi carnea de pui cu caise şi mango.
⦁ ca desert : salate de fructe, tarte, mere sau pere coapte

Gustări, la interval de 2-3 ore după mesele principale :

⦁ fructe proaspete sau uscate (piersici, banane, mere, cireşe, căpşuni, prune, struguri)
⦁ suc proaspăt de fructe,

Este foarte important că fructele să fie proaspete, de sezon şi depozitate în condiţii optime.

Confrom studiului ,,Which fruits and Veggies Best Prevent Weight Gain´´, prim autor Monica Bertoia, MPH, PhD, cercetător asociat la Harvard TH Chan School of Public Health, Boston, Massachusetts, publicat online în BMJ pe dată de 27 Ianuarie, consumul unor subclase de flavonoide (pigmenţi vegetali cu rol benefic asupra organismului) poate să prevină creştere în greutate. Fructele care conţin cantităţi mai mari din aceste subclase benefice asupra greutăţii sunt : afinele, strugurii roşii, cireşele, căpşunii, zmeură, merele, nuci pecan.

Se recomandă consumul a 350-400g fructe/zi, aproximativ 3-5 porţii/zi.

Pentru a avea o alimentaţie sănătoasă şi echilibrată şi pentru a preveni apariţia unor boli care ne pot afecta calitatea vieţii, se recomandă respectarea indicaţiilor medicale referitoare la consumul zilnic de fructe şi celelalte grupe alimentare.

Este foarte important să se ţină cont de cantitatea în glucide, în special de fructoza, pentru a păstra un echilibru privind greutatea.

Alimentaţia raţională, un aspect important, care ar trebui să fie prezent în viaţă fiecăruia!

Dr. Alecsandra-Andreea Budihoi
Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

Pe dr. Alecsandra-Andreea Budihoi o găsiți pentru consultații la Centrul Clinic de Diabet, Nutriție și Boli Metabolice .Dacă doriți să îi adresați întrebări, dr. Alecsanda-Andreea Budihoi vă răspunde AICI

About The Author