Select Page

Mindfulness pentru copii și adolescenți. 4 exerciții practice cu rezultate imediate

Mindfulness pentru copii și adolescenți. 4 exerciții practice cu rezultate imediate

Părinții se plâng tot mai mult de copiii lor care nu mai au răbdare sau care refuză să ducă proiectele la bun sfârșit. În același timp, fie că vorbim despre copii mai mici sau despre adolescenți, pe toți îi vedem, frecvent, tot mai obosiți și lipsiți de energie. Expertul Corina Dobre, psiholog și psihoterapeut cognitiv-comportamental ne explică ce tehnici și exerciții să folosim pentru ca viața lor să fie mai bună. 

Exercițiile de mindfulness, abilitatea de a fi prezent, sunt un instrument extrem de bun și util. Studiile arată că, practicate constant – 10-15 minute pe zi – pe o perioada de câteva săptămâni, exercițiile de mindfulness au ca efect creșterea puterii de concentrare, îmbunătățirea memoriei, dar și creșterea flexibilității cognitive și creative.

Ce reprezintă capacitatea de a fi mindful
Mindfulness se referă la capacitatea de a fi prezent – cu toate simțurile, în fiecare clipă: să auzi ploaia cum cade, să simți cum te gâdilă soarele, să miroși iarba, să fii conștient de încordarea din umeri, de faptul că zâmbesti, sau din contră că ai mușchii frunții încordați. Sau să te bucuri de înghețată, de mirosul, de textura, de culoarea ei, să o simți rece cum îți atinge limba. Mindfulness înseamnă să nu judeci ceea ce trăiești, ci să accepți, corp și suflet, ceea ce trăiești. Înseamnă să primești bucuria și durerea ca fiind parte din ceea ce ne este dat, dar și să accepți că NU este necesar să ai o opinie imediată cu privire la ele. Să le lași să facă parte din tine în egală măsură. Mindfulness presupune capacitatea de a fi conștient aici si acum, de a-ți dirija cu înțelegere atenția înspre prezent, în fiecare moment. Dar practica mindfulness presupune intenționalitate și un efort de implicare.

De ce exerciții de mindfulness?
Exercițiile de mindfulness le oferă copiilor și adolescenților oportunitatea de a experimenta integrat diverse situații: cu corpul, cu mintea și cu sufletul lor. Exercițiile de mindfulness îi învață astfel cum să-și comute atenția de la gânduri și interpretări, cum să iasă din mintea și gândurile lor – și să se concentreze și pe corp. Îi învață să recunoască când sunt încordați, când sunt neliniștiți sau nu se simt în siguranță, când sunt obosiți și lipsiți de energie și au nevoie de o pauză. Învățând să rămână în contact cu ei, învață să fie prezenți în propria lor viață. Mai jos, 4 exerciții de mindfulness destinate copiilor și adolescenților:

Concentrarea pe respiratie. Copiii și adolescenții pot învăța cum să se întoarcă spre ei înșiși, să fie în controlul propriilor emoții prin exerciții zilnice, de câteva minute, de meditație. Aceste ședințe scurte se desfășoară în trei etape. Primul pas este să își concentreze atenția pe ceva anume, propria respirație, un sunet, o senzație – Inspir, simt că inspir/Expir, simt că expir. Următorul pas este să observe când mintea lor s-a desprins de ancora pe care și-au ales-o și, în final, fără să judece sau să se critice, cu înțelegere, să o aducă înapoi – Inspir, simt că inspir/Expir, simt că expir.
Bucuria supremă a gustului. E foarte simplu și delicios: o invitație spre a savura ceea ce mănâncă. O bucățică de ciocolată, o căpsună, o mușcătură de măr sunt o invitație înspre lumea simțurilor – mestecând atent, se vor concentra numai pe acțiunea de a mesteca – ciocolata, căpșuna sau mărul devenind un întreg univers; textura, întâi dură și zemoasă, apoi elastic; gustul, plin de arome, dulce, ușor acrisor, un vârf de amăreală, melanjul în care toate se transformă pe măsură ce le mestecăm, cum simțim această transfomare. O călătorie întreagă.

Scanarea corpului. Acest exercițiu îi invită pe adolescenți să își analizeze întreg corpul – de la tălpile picioarelor până în creștetul capului, să observe care sunt zonele tensionate și, pe rând, să le relaxeze.

Concentrarea atenției pe activitățile pe care le desfășoară. Când se spală pe dinți, spre exemplu, vor fi atenți la apa care curge, la modul în care simt pasta de dinți, la asprimea periuței pe gingie – moment cu moment, mișcare cu mișcare.

Corina Dobre (Mind Education Health) este psiholog cu drept de liberă practică și psihoterapeut cognitiv-comportamental și folosește cu încredere terapia schemelor, terapia prin acceptare și implicare (ACT), terapia prin compasiune, mindfulness și psihologie pozitivă, iar în domeniul terapiei de cuplu, terapia Imago.

Pe Corina Dobre o găsiți pe MindEducation sau pe pagina de Facebook .

About The Author