Select Page

Pofta de dulce: ce este, de unde provine și cum o ținem în frâu. Ce spune specialistul

Pofta de dulce: ce este, de unde provine și cum o ținem în frâu. Ce spune specialistul

„Mi-e poftă de dulce de nu mai pot”, „Aș face orice pentru un pătrățel de ciocolată”, „Mmmm, ce bună ar fi o prăjitură cu nuci și caramel sau măcar o felie de chec”.

De câte ori nu v-au trecut prin minte aceste exclamații? Și de câte ori exclamația nu a fost urmată de o plimbare până la sertarul cu dulciuri sau la raftul cu ciocolată din supermarket? Pofta de dulce este un fel de boală a secolului vitezei. Poftim dulce, poftim zahăr, chiar dacă știm că ne face rău.

Dar ce este pofta de dulce, de unde vine și cum poate fi ținută în frâu? Aflați din articolul următor, scris de specialistul ȘtiriMed, Georgiana Ispas, nutriționist-dietetician în formare.

Georgiana Ispas, student an III, Nutritie si Dietetica, UMF Cluj/Sursa foto: arhiva personala

Zahărul este chiar sănătos, dacă este consumat cu moderație și în forma lui naturală, sursa principală fiind fructele. În preistorie, legumele erau abundente, fructele (superior calorice) se găseau sporadic, prin urmare, humanoizii preferau să le consume evitau înfometarea și asigurându-și urmașii. Din acest motiv, mutațiile genetice au determinat pofta de dulce pentru a asigura rezervele de hrană în organism (convertirea glucoza/fructoza în depozite de adipocite).

Acum, pe repede înainte în epoca noastră, agricultura și industria dezvoltată au asigurat o sursă constantă de fructe. În plus au apărut preparatele dense caloric, oferta noastră a crescut exponențial, instinctul nostru a rămas același, de aici și probleme actuale de sănătate.

Îndulcitorii naturali și artificiali

În prezent există mai bine de 50 de îndulcitori naturali și artificiali, furnizori sau nu de calorii. Îndulcitorii se găsesc în mod natural în fructe, legume, produse lactate sau nuci, pot fi extracte din plante, sau lactate și adăugate alimentelor.

Zahărul Se referă exclusiv la sucroză, formată din glucoză și fructoză, care se găsește natural în toate plantele verzi, se extrage din trestie sau sfeclă. Zahărul adăugat este un termen definit de către FDA în 2016, zahăr adăugat în timpul procesării alimentelor, sau la ambalare și include zahăr din siropuri sau miere sau zahăr din suc de fructe sau legume ce sunt în exces dacă am lua în considerare același volum de fructe sau legume.

Clasificare îndulcitori naturali

Îndulcitorii artificiali

Îndulcitorii artificiali, sau înlocuitori de zahăr, sunt substanțe chimice adăugate la unele alimente și băuturi pentru a le face gust dulce. Oamenii se referă adesea la ele ca „edulcoranți cu putere mare de îndulcire”, deoarece acestea oferă un gust similar cu cel al zahărului de masă, dar de până la câteva mii de ori mai dulce. Deși unii îndulcitori conțin calorii, cantitatea necesară pentru a îndulci produsele este atât de mică încât ajungi să consumi aproape O calorii.

Există multe tipuri de îndulcitori artificiali, dar nu toate sunt aprobate pentru utilizare în fiecare țară. Cele mai frecvente includ aspartam, sucraloză, zaharină, neotame, și acesulfam de potasiu.

Pofta de dulce?

Este o dorință intensă pentru un aliment specific, ea poate fi scăpată de sub control, iar senzația de sațietate nu se instalează doar după consumul alimentului specific.

1. Cauze

– Responsabilă este Aria tegumentară ventrală – care are ca substrat modul în care neuronii din această regiune utilizează dopamina (neuroni responsabili de ea joacă roluri esențiale în răsplată sau în comportamente de atingere ale țelurilor noastre)

– Un dezechilibru hormonal al leptinei sau serotoninei ar putea cauza declanșarea ( leptina reglează pofta de mâncare și cheltuielile de energie, cel puțin prin inhibarea sintezei serotoninei și eliberarea de neuroni ai trunchiul cerebral)

– Pofta necontrolată poate fi o consecință a unei diete dezechilibrate

a. Magneziu și ciocolata

– indică deficit de Magneziu, un cofactor necesar pentru aprox 300 de reacții biologice

– deficitul de Magneziu provoacă iritabilitate, anxietate, HTA și insomnie, de aceea cacao, sursa importanta de Mg. este printre primele alegeri

– alternative – nuci, semințe, leguminoase, pește sau vegetale cu frunză de verde închis

b. Dulciurile și deficiențele de Crom, Carbon, Fosfor, Sulf și Triptofan
Cromul – reglează nivelul de glucoză sanguină

Carbonul – element constituent al zahărului

Fosforul – ultilizat de celule pentru a genera energie

Sulful – scade nivelul toxinelor din organism

Triptofanul – precursori ai serotoninei (hormonul fericirii)

-alternative dietetice pentru deficiențe broccoli, orz, ovăz, portocale sau struguri /carne, pește, lapte, ouă, nuci, usturoi, ceapă

2. Soluții

a. Asigura o dietă echilibrată, variată și diversificată

b. Evită înfometarea, ea singură poate duce la exces

c. Dacă alegi să consumi un desert, atenție să respecți porția de pe ambalaj

d. Hidratează-te, foamea și deshidratarea pot fi ușor de confundat

e. Asigură un somn de minimum 6-8 ore, depravarea poate duce la dezechilibre hormonale, ducând la supraconsum și creștere ponderală

f. Prezenta proteinei cu un conținut scăzut de grăsime (animală și vegetale) 0,8-1 g/kg corp

g. Guma de mestecat poate fi o variantă pe termen scurt

h. Găsirea unor metode de a face față stresului, el cauzând îngrășarea indepedent de poftele de dulce

Alternative la zahăr și derivate

Pentru a reduce consumul adăugat de zahăr putem opta pentru urmatoarele – banane paste/mere pasta, magiun fără zahăr adăugat,curmale, sirop de curmale, zahăr din curmale sau trestie de zahăr integrală, melasă sau sirop de roșcove integral, stevia sau eritritolul.

Moderația va rămâne mereu recomandarea mea!

Georgiana Ispas, student an III, Nutritie si Dietetica, UMF Cluj

About The Author