Select Page

Stil de viață sănătos, în perioadele friguroase. Ce mâncăm și ce activitate sportivă alegem

Stil de viață sănătos, în perioadele friguroase. Ce mâncăm și ce activitate sportivă alegem

Perioadele reci, cu temperaturi ce scad sub zero grade, pot afecta semnificativ sănătatea organismului. Mai ales dacă nu există suficientă grijă asupra stilului de viață. Asta înseamnă că pentru menținerea sănătății, în zilele friguroase, organismul are nevoie de o alimentație corectă, dar și de o doză de sport, indfierent că e vorba de o plimbare sau de 30 de minute de jogging.

Alimentația în zilele friguroase

Fructele, legumele proaspete și proteinele de calitate sunt recomandările generale ale nutriționiștilor. Dar ce înseamnă proteine de calitate? Cum să introducem salate și legume proaspete în meniul zilnic, când afară sunt -10 grade celsius? Sigina Pop, nutriționist-dietetician la Synobis Medical Cluj, recomandă preparate potrivite pentru sezonul rece, mai degrabă decât o salată răcoroasă.

„În timpurile în care trăim, alimentația în sezonul rece permite să ne asigurăm și acum suficiente zarzavaturi și legume pentru electroliți și fitonutrienti, pentru buna funcționare a întregului organism. Dacă până acum câteva zeci de ani ne puteam baza doar pe conserve – murături, legume congelate în casă, acum avem acces la o diversitate de zarzavaturi crude pe care, în special în sezonul rece, le putem consuma sub formă de ciorbe complexe, cu mult zarzavat, carne și surse de amidon, dar și sub formă crudă, în salate.”

spune Sigina Pop, nutriționist dietetician

Chiar dacă mâncarea procesată este la îndemână și pare o variantă mai facilă de hrănire, specialistul spune că tocmai aceste alimente fără valoare nutritivă ne pot arunca direct în brațele bolilor de sezon.

Alimentația este un combustibil care, dacă este de calitate, oferă substrat organismului să funcționeze în parametri normali și să lupte împotriva agenților virali fără că noi să fim conștienți de asta, în cele mai multe din cazuri. Alimentele procesate, de confort, solicită organismul pentru metabolizare fără să aducă beneficii, astfel slăbesc organismul dacă sunt consumate frecvent. Iaurturile, murăturile, borșul sunt alimente de sezon care sprijină funcția imunitară prin sănătatea microbiomului intestinal.

Sigina Pop, nutriționist-dietetician

Specialistul mai spune că o alimentație variată, cu cât mai puține excepții alimentare de confort, asigură tot ce e nevoie că organismul să functioneze optim, fără suplimente alimentare.

Totuși, în sezonul rece majoritatea populației are carență de vitamina D3, care se poate acoperi doar prin suplimentare. Aceasta are un rol important în metabolismul unor minerale, în starea neuropsihică și în imunitate.

Sport în zilele friguroase

Pentru o sănătate optimă nu e suficientă o alimentație echilibrată, ci e nevoie și de mișcare fizică. Chiar dacă gradele puține din termometre îndeamnă la activități în interior, specialiștii spun că plimbările în aer liber, activitățile sportive în zăpadă – patinaj, săniuș, schi – sau alergările ușoare sunt o opțiune bună, cu hainele potrivite

Cel mai important e să fim echipați corespunzător – cu haine speciale pentru a nu reține transpirația iar dacă nu avem, vom apela la mișcare acasă sau săli de sport la ore mai puțin aglomerate. Fiind rece și zilele mai scurte este nevoie de un efort conștient pentru combaterea sedentarismului, însă cu puțină organizare și conștientă putem să găsim formulă potrivită stilului nostru de viață.

Sigina Pop, nutriționist – dietetician

Alergarea, sportul potrivit în sezonul rece

Alergările în aer liber sunt asociate cu anotimpurile mai călduroase, dar antrenorul personal Vlad Voivod spune că cea mai bună formă de sport făcut în aer liber, chiar și când afară e ger, e alergatul. Cu accent pe echipament corespunzător și respirație corectă.

CITEȘTE ȘI POFTA DE DULCE: CE ESTE, DE UNDE PROVINE ȘI CUM O ȚINEM ÎN FRÂU. CE SPUNE SPECIALISTUL

Cel mai potrivit tip de mișcare în aer liber, la temperaturi sub 0 grade e alergatul. Și toate derivatele lui, adică sporturile care te țin într-un ritm alert constant – fotbal, de exemplu. Pentru cei mai in vârstă, care nu pot să alerge, face mult bine chiar și o plimbare într-un ritm mai alert. Recomandarea mea se bazează strict pe faptul că nu e indicat să ai momente de pauză după activitatea fizică la temperaturi reduse. Fiind transpirat, încălzit, e prea mare riscul de îmbolnăvire,

explică Vlad Voivod, personal trainer în Cluj-Napoca

Antrenorul mai spune că alergatul în aer liber ajută nu doar la menținerea sănătății fizice, ci si psihice. Însă, recomandă ca fiecare individ să își aleagă tipul de antrenament, în funcție de pregătirea fizică pe care o are, pentru a evita accidentările.

E indicat să alergi într-un ritm în care știi că reușeșți să alergi cât ti-ai propus, tocmai pentru a evita să te oprești după ce ai transpirat. Alege rute fie aproape de casă, fie care îți oferă posibilitatea să parchezi aproape, astfel încât să reușești să te retragi la timp la căldură. Ca durată de timp, treizeci de minute de mișcare, zilnic, aduc un beneficiu notabil asupra sănătății fizice și psihice. Asta e bineînțeles subiectiv, raportat la nivelul de fitness al fiecărui individ

Vlad Voivod, personal trainer

Pentru activități sportive în aer liber, când afară e frig, e nevoie de echipament special. Dar asta nu înseamnă că trebuie să cheltuiți sume mari de bani pentru aceste haine. E bine, totuși, să țineți cont de câteva recomandări și să nu plecați la alergat fără mănuși și fără căciulă.

Bluzele termice/elastice, la fel și pantalonii speciali pentru jogging, care stau strâmte pe corp sunt indicate pentru mișcarea în aer liber. Păstrează cel mai bine temperatura corporală, lăsând totodată pielea să respire. O geacă/haina impremeabila este la fel o investiție inspirată pentru iernile din zilele de azi. Ca încălțăminte, adidașii de jogging nu ar trebui schimbați neapărat, poate doar încălțați probabil cu o șosetă mai groasă. Atenție la talpă, totuși, să încercăm să eliminăm pericolul de alunecare.

recomandarea antrenorului personal, Vlad Voivod

CITEȘTE ȘI 10 PONTURI CA SĂ ÎȚI FACI ALERGAREA MAI BUNĂ

About The Author