Selectați pagina

#DoamneDeNota10 Carmen Moldovan, profesor de Limba Latină: „Să predai latina nu înseamnă doar să înveți conjugări și declinări, ci să dezvălui o lume, să oferi copiilor o perspectivă culturală”

#DoamneDeNota10 Carmen Moldovan, profesor de Limba Latină: „Să predai latina nu înseamnă  doar să înveți conjugări și declinări, ci să dezvălui o lume, să oferi copiilor o perspectivă culturală”

V-ați gândit vreodată că Limba Latină, care nu se mai vorbește nicăieri în lume, poate fi predată cu instrumente digitale și poate fi chiar atractivă pentru generația Z?

Dacă nu sunteți cadru didactic sau nu aveți copii adolescenți, poate nici nu știți că în școli se predă, încă, Latina. Iar o profesoară dintr-un liceu din județul Cluj reușește și cu ajutorul instrumentelor digitale să transforme o oră ce ar putea părea plictisitoare, într-una interactivă. Și să îi învețe pe copii că dincolo de conjugări și declinări, există o lume care le poate lărgi orizontul cultural.

Carmen Moldovan este profesoară de Limba Latină și predă la Liceul Teoretic „Pavel Dan” Câmpia Turzii. Iar astăzi este una dintre doamnele de nota 10, intervievate în cadrul campaniei cu același nume, derulată de ȘtiriMed.

Pe lângă materia sa, Carmen Moldovan, le mai predă copiilor ceva: respectul și sentimentul de apartenență. La un loc, la o comunitate, la un timp.

CITEȘTE ȘI #DOAMNEDENOTA10 RUXANDRA MERCEA, O „TEACHER” DE BUSINESS CARE LASĂ ARIPILE COPIILOR SĂ CREASCĂ

Aflați din următorul interviu de ce și-a ales un profesor tânăr să predea Latina, în timpuri în care la modă și la mare căutare sunt limbile Germană, Engleză sau, mai nou, Chineză și limbile nordice.

Și ce înseamnă să predai o limbă vorbită în antichitate, cu ajutorul manualului digital, unei generații de copii care se naște cu gadgeturile în mână.

ȘtiriMed: De ce ați ales să fiți dascăl?

Carmen Moldovan: Pentru mine, a fi dascăl e o profesiune de credință. Dintotdeauna, am simțit că am vocație pentru această profesie, am simțit că mi se potrivește latura didactică. Am ales să fiu dascăl, fiindcă am multe de oferit copiilor pe care îi formez, fiindcă în meseria aceasta nu te plictisești niciodată. Pe de o parte, mereu intervine ceva nou, neprevăzut ori simți nevoia de formare, de a progresa pe plan profesional.

Pe de altă parte, copiii îmi dau energie și îmi dau forța de a continua, de a merge mai departe. Poate nu o să mă credeți, dar am ales această profesie încă din gimnaziu, iar anii de liceu mi-au certificat convingerea că drumul ales îmi este potrivit.

ȘtiriMed: De ce ați ales să predați Latina? Trăim într-o lume în care copiii sunt îndemnați să învețe limbi străine moderne. Părinții dau bani mulți pentru lecțiile de Germană, Franceză, Chineză ale copiilor și, totuși, dumneavoastră ați ales să studiați o limbă care mai e de actualitate doar prin prisma unor cuvinte pe care le regăsim în limbile de origine latină.

Carmen Moldovan: Am ales să predau limba latină, deoarece e un domeniu complex în care mă regăsesc, e o disciplină a minții și a sufletului. Îmi amintesc cum prin clasa a X-a mi-am definitivat opțiunea pentru această specializare.

Pe atunci, eram fascinată că puteam descifra texte latinești, eram fascinată de istoria antică, de marile personaliăți ale lumii greco-romane, de miturile lumii, de etimologia cuvintelor și, bineînțeles, eram fascinată de gramatica limbii latine și de logica enunțului. Fascinația acesta a devenit mai târziu profesia mea, crezul meu.

A preda limba latină nu presupune doar a învăța declinări și conjugări, ci a dezvălui o lume, a oferi copiilor o perspectivă culturală, a lărgi orizontul lor cultural. În sprijinul afirmației mele, mi-aș permite să-l citez pe Academician Ioan-Aurel Pop : “Latina nu ne ajută să comunicăm între noi ca indivizi, dar ne ajută să comunicăm cu lumile și cu civilizațiile, ceea ce este infinit mai mult decât dialogul cotidian și decât nevoile curente. “

ȘtiriMed: Care a fost momentul (dacă a existat un astfel de moment), în care v-ați fi dorit să fiți orice altceva, numai profesor nu ?

Carmen Moldovan: V-am mărturisit deja că traiectoria mea a fost clară încă din anii de gimnaziu. Totuși, a existat un moment, o mică ezitare, prin clasa a VII-a, când, implicată fiind în serbările școlii generale, m-am gândit că aș putea deveni actriță.

Eram recitator și prezentator al serbării școlare, de aici ideea de a fi actriță. Dar, gândul acela a fost de scurtă durată. Am realizat, tot în acel an, că vreau, totuși, să mă dedic elevilor mei și să urmez o carieră pedagogică.

ȘtiriMed: Ce înseamnă să predai generației Z, acești copii “nativi digital”, care nu fac nimic fără ajutorul unui gadget?

Carmen Moldovan: E o adevărată provocare să predau acestor copii “nativi digitali“. Însă, dorința de a mă adapta acestui context m-a determinat să urmez cursuri de formare, să învăț să lucrez cu tabla digitală, cu diverse aplicații și platforme, care îmi sunt de folos în predare.

De asemenea, manualul digital sprijină din plin demersul educativ, deoarece este util și atractiv. Lecțiile de limba latină sunt mult mai antrenante, din punctul meu de vedere. A preda generației Z înseamnă multe ore de pregătire, de studiu, de căutări, de frământări pentru a ajunge la sufletul și la înțelegerea copiilor acestei generații.

ȘtiriMed: Care este prima lecție pe care le-o predați elevilor la ora de dirigenție?

Carmen Moldovan: Îmi place să cred că prima lecție de dirigenție este despre respect și despre sentimentul de apartenență. Sper că reușesc să le transmit copiilor mei ideea că aparțin unui loc, unei comunități, unui timp și că depinde de noi toți să formăm o familie, să fim împreună.

CITEȘTE ȘI: #DOAMNEDENOTA10 CRISTINA OLTEAN, PROFESOARA CARE PUNE LUMEA ÎN FAȚA ELEVILOR SĂI

ȘtiriMed: Învățământul online vs învățământul clasic. Ce îi lipsește primului? Teoretic avem rapiditate, confortul casei, aplicații care fac metodele de învățământ mai ușor de transpus în online. Și, totuși, de ce e mai bine în clase cu 25 – 30 de elevi?

Carmen Moldovan: Consider că învățământul clasic e de durată, e profund și e temeinic. El necesită conectare directă și interrelaționare. Este adevărat că învățământul online e mai atractiv pentru elevi, însă e consumator de timp și de resurse.

De ce e mai bine în clase cu 25-30 de elevi ? Deoarece gradul de interacțiune dintre elevi și dintre elevi și profesori este mult mai ridicat în format clasic decât în format online. Cu siguranță, niciun gadget și nicio aplicație nu va putea înlocui profesorul.

ȘtiriMed: Cum arată pentru dvs sistemul ideal de învățământ?

Carmen Moldovan: Visez la un sistem de învățământ ideal care să îmbine două aspecte : elevii să vină cu plăcere la școală, dornici, însetați de cunoaștere, iar profesorii să fie motivați să predea, să fie apreciați și dedicați fiecărui copil.

ȘtiriMed: Atunci când nu sunteți la școală, cum arată o zi din viața dvs? Ce pasiuni are un dascăl în 2021?

carmen moldovan
Carmen Moldovan, profesoară de Limba Latină la Liceul Teoretic Pavel Dan, C. Turzii/Sursa foto: arhiva personală

Carmen Moldovan: Când nu mă aflu la școală, sunt aproape de familie și de prieteni. După activitățile casnice, conversez sau mă întâlnesc cu familia ori cu prietenii mei, îi dedic timp fiului meu și mă bucur de plimbări și de pasiunile mele.

Lectura și cinematografia sunt cele două pasiuni ale mele. Îmi place mult să citesc și să vizionez filme artistice de calitate sau documentare.

ȘtiriMed: Dacă nu ați fi fost profesor, ați fi fost… ?

Carmen Moldovan: Nu cred că ar fi existat altă opțiune.

ȘtiriMed: Cea mai de preț lecție primită din familie, de la părinți/bunici, este…?

Carmen Moldovan: Familia mi-a oferit adevărate lecții de viață, m-a învățat să am valori și principii, să am caracter, să am cuvânt, să am demnitate, să nu uit de probitate, de prietenie, de modestie, de recunoștință, de asumare, de onoare și de iertare. Și m-a mai învățat să fiu întotdeauna eu însămi. (Omnia mea mecum porto. (Toate ale mele le port cu mine)).

ȘtiriMed: Cadoul care v-a impresionat cel mai mult, primit într-un martie?

Carmen Moldovan: M-a impresionat foarte mult un dar de suflet, primit de la o elevă dintr-o clasă de liceu. S-a îndreptat spre mine și mi-a oferit o cutie plină cu citate motivaționale despre dascăli și despre menirea unui profesor. O păstrez și acum și, când simt că mă doboară povara unei zile, recitesc câteva citate și mă încarc cu energie.

ȘtiriMed: În luna femeii, ce mesaj aveți pentru colegele dvs din școlile românești?

Carmen Moldovan: Multă putere și energie, dragi colege ! Bucurați-vă de șansa de a vă păstra tinerețea și entuziasmul alături de copiii pe care îi formați! Păstrați-vă feminitatea și rămâneți puternice !Fiecare zi să vă fie o sărbătoare de primăvară !

CITEȘTE ȘI: LUCIA COJOCARU, DOAMNA DE NOTA 10, CARE ÎI ȚINE SUB UMBRELA SINDICALĂ PE DASCĂLII DIN ȘCOLILE CLUJENE

#DOAMNEDENOTA 10 DIANA GORDAN, EDUCATOARE ÎN CLUJ-NAPOCA: „PE COPII TREBUIE SĂ ÎI CUCEREȘTI, SĂ LE ASIGURI O STRUCTURĂ, SĂ CLĂDEȘTI O RELAȚIE BAZATĂ PE ÎNCREDERE, RESPECT ȘI LIMITE”