Select Page

Cod galben de caniculă până marți. Ce trebuie să facem ca să ne protejăm sănătatea

Cod galben de caniculă până marți. Ce trebuie să facem ca să ne protejăm sănătatea

Meteorologii avertizează că România se flă sub un val de caniculă și au emis o avertizare de tip cod galben ce va rămâne în vigoare până marți.

Potrivit Administraţiei Naţionale de Meteorologie, valul de căldură va persista şi se va intensifica îndeosebi în cursul zilelor de luni (12 august) şi marţi (13 august) în toate zonele de câmpie şi de podiş, unde disconfortul termic va fi accentuat, iar indicele temperatură-umezeală (ITU) va depăşi pragul critic de 80 de unităţi.

Temperaturile maxime, cu mult mai mari decât mediile climatologice specifice perioadei, se vor situa frecvent între 33 şi 36 de grade Celsius, mai ridicate până spre 37-38 de grade, duminică (11 august) în sud-vestul ţării, iar luni (12 august) şi marţi (13 august) în vest, nord-vest şi local în sud.

Pe arii restrânse, nopţile vor fi tropicale, cu temperaturi minime ce nu vor coborî sub 20 de grade Celsius.

Ce trebuie să facem ca să ne protejăm sănătatea

  • Medicii și specialiștii în sănătate publică au câteva recomandări pentru populație, în perioadele caniculare:
  • Evitaţi, pe cât posibil, expunerea prelungită la soare între orele 11 – 18;
  • Dacă aveţi aer condiţionat, reglaţi aparatul astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală;
  • Ventilatoarele nu trebuie folosite dacă temperatura aerului depaşeşte 32 grade Celsius;
  • Dacă nu aveţi aer condiţionat în locuinţă, la locul de muncă, petreceţi 2-3 ore zilnic în spaţii care beneficiază de aer condiţionat (spaţii publice, magazine);
  • Purtaţi pălării de soare, haine lejere şi ample, din fibre naturale, de culori deschise;
  • Pe parcursul zilei faceţi duşuri călduţe, fără a vă şterge de apă;
  • Beţi zilnic între 1,5 – 2 litri de lichide, fără a aştepta să apară senzaţia de sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de apă (sau echivalentul acestuia) la fiecare 15 – 20 de minute.
  • Nu consumaţi alcool deoarece acesta favorizează deshidratarea şi diminuează capacitatea de luptă a organismului împotriva căldurii;
  • Evitaţi băuturile cu conţinut ridicat de cofeină (cafea, ceai, cola) sau de zahăr (sucuri răcoritoare carbogazoase) deoarece acestea sunt diuretice.
  • Consumaţi fructe şi legume proaspete (pepene galben, roşu, prune, castraveţi, roşii) deoarece acestea conţin o mare cantitate de apă;
  • O doză de iaurt produce aceeaşi hidratare ca şi un pahar de apă;
  • Evitaţi activitaţile în exterior care necesită un consum mare de energie (sport, grădinărit, etc).
  • Aveţi grijă de persoanele dependente de voi (copii, vârstnici, persoane cu dizabilităţi) oferindu-le, în mod regulat lichide, chiar dacă nu vi le solicită;
  • Păstraţi contactul permanent cu vecini, rude, cunoştinţe care sunt în vârstă sau cu dizabilităţi, interesandu-vă de starea lor de sănătate.

Cum putem să limităm creşterea temperaturii în locuinţe:

  • Închideţi ferestrele expuse la soare, trageţi jaluzelele şi/sau draperiile;
  • Ţineţi ferestrele închise pe toată perioada cât temperatura exterioară este superioară celei din locuinţă;
  • Deschideţi ferestrele seara târziu, noaptea şi dimineaţa devreme, provocând curenţi de aer, pe perioada cât temperatura exterioară este inferioară celei din locuinţă;
  • Stingeţi sau scadeţi intensitatea luminii artificiale;
  • Închideţi orice aparat electrocasnic de care nu aveţi nevoie

About The Author