Copiii ucraineni fac activităţi şi învaţă limba română în noul centru Happy Bubble deschis la Cluj
Centrul Educațional ”HAPPY BUBBLE” Cluj-Napoca, înființat de fundația World Vision România şi-a deschis porţile la Cluj. În acest centru, copiii ucraineni alături de copiii români își pot continua studiile, învaţă engleză şi română, dar participă şi la activități care îi ajută să îşi dezvolte spiritul creativ.
Copii ucraineni de toate vârstele, de la grădiniţă, la liceu vin în noul centru pentru a interacţiona cu alţi copii de vârsta lor, atât ucraineni cât şi români. La atelierele interactive participă beneficiari ai centrului ”Happy Bubble” împreună cu bursierii proiectului ”Vreau în clasa a IX-a”, în vederea familiarizării cu ceea ce înseamnă cultura românească prin joc, interacțiune și comunicare. Copiii sunt foarte încântaţi de activităţi şi uită imediat de bariera limbii.
”Am încercat să potrivim anumite localități din România cu judeţul din care fac parte, împreună cu copiii ucraineni. Am observat că ştiu foarte multe despre România şi sunt dornici să înveţe și mai multe”, a spus, după încheierea activității, una dintre voluntarele centrului.
”Mi s-a părut foarte interesant pentru că am aflat despre obiectivele turistice din România şi chiar despre unele din Ucraina pe care nu le ştiam până acum. Cel mai important e că socializez, o să-mi fac prieteni aici şi o să ne vedem, cu siguranţă, în afara centrului”, a spus un băiat de 12 ani, din Ucraina.
”Am făcut drapelul României din nasturi. Când m-am mutat aici am aflat cum arată drapelul vostru. Are culorile roşu, galben şi albastru. Mi-am făcut prieteni”, a spus una dintre fetiţele de grădiniță refugiate din Ucraina.
Cursuri de limba română pentru o nouă viață
În cadrul centrului, copiii beneficiază şi de cursuri de limba română, dar și de activități pentru starea generală de bine, inclusiv consiliere psihologică pentru ei și părinți.
”Facem şi limba română – e grea pentru ei, dar cunosc unele fraze, și facem și activităţi ca să se simtă bine, pentru că ei nu interacţionează cu nimeni, nu cunosc nimic şi vrem ca măcar aici să se simtă în mediul lor”, a spus Alina, profesoară de limba română.
”Cursurile de limba română sunt foarte importante, pentru că trebuie să depăşească această traumă. Pentru fiecare dintre ei şi pentru adulţi e o traumă şi impactul a fost foarte mare când, atât părinţii cât şi copiii, au înţeles că nu sunt aici într-o vacanţă, nu sunt aici pe termen scurt, ci sunt aici să rămână o perioadă mai îndelungată. Asta înseamnă că trebuie să îşi găsească prieteni, să îşi găsească locuri de muncă, locuinţe în care să îşi continue viaţa şi activitatea”, a adăugat Mihaela Nabăr.
Centrul deschis la Cluj-Napoca este al optulea din România, după cele de la București, Brașov, Constanța, Vâlcea și Iași. În fiecare dintre aceste centre educaționale copiii beneficiază de sprijin emoțional și educațional.
”Vrem ca aceşti copii să nu piardă educaţia, ştim foarte bine că pentru aceşti copii e o reală problemă recunoaşterea studiilor în România de către guvernul ucrainean. De aceea, rolul nostru ca organizaţie este de a facilita practic accesul copiilor la profesorii din Ucraina. Asta înseamnă şi infrastructură digitală, astfel încât, în fiecare zi, pe lângă activităţile extraşcolare, ei să poată să se conecteze cu profesorii de acolo, să poată să participe la lecţii”, explică Mihaela Nabăr.
În Cluj-Napoca, 100 de elevi şi preşcolari sunt integraţi în unităţile de învăţământ, unde studiază alături de colegii lor români.
”Este un proiect de succes, ca multe altele desfăşurate în parteneriat cu World Vision România. Astfel de proiecte schimbă vieţi, schimbă comunităţi, ele reprezintă un câştig pentru elevii implicaţi dar şi pentru familiile lor pentru că învaţă să facă altfel lucrurile. Acum vorbim în special de integrarea copiilor ucraineni, dar nu numai. Avem 100 de elevi şi preşcolari integraţi în şcolile clujene, iar o mare provocare a anului trecut a fost integrarea copiilor ucrainieni. Dincolo de prezenţa lor la şcoală, cel mai mult la dezvoltarea lor contribuie aceste activităţi after school, activităţi care se întâmplă şi în şcoli, dar mai ales în centre cum e cel pe care îl inaugurăm astăzi unde sunt copii de vârste diferite, din şcoli diferite care participă la activităţi într-un cadru non formal, care ajung să socializeze mai uşor, sunt şi facilitatori care îi ajută să comunice în limba lor şi asta va conta foarte mult la stare lor de bine şi la integrarea lor”, a spus Marinela Marc.
Centrul Happy Bubble Cluj va oferi copiilor activități socio-educative ce asigură supravegherea, abilitarea, continuitatea educației și integrarea școlară. Activităţile planificate își propun să ofere copiilor participarea la activități formale și nonformale, pentru dezvoltarea unor competențe cheie, ca gândirea critică, dezvoltarea abilităților de comunicare și colaborare sau dezvoltarea spiritului creativ. Pentru părinții copiilor beneficiari, centrul oferă consiliere psihologică.
”Am încercat să creăm un ”acasă” pentru copiii ucraineni pentru că Happy Bubble este despre un context sigur, care să ofere copiilor din Ucraina și România un loc în care să înveţe, să fie fericiţi, un loc unde să aibă momente în care să se simtă în siguranţă cu părinţii lor şi în care să primească suport. Şi este un lucru extraordinar că în fiecare zi îi vedem cum vin în centru copii noi. În momentul în care am decis că vom deschide un centru la Cluj, aveam în minte un număr de copii, dar se pare că numărul celor care au nevoie de ajutorul nostru este mult mai mare. Ceea ce ne surprinde este că în continuare auzim despre faptul că emoţia care a fost la început, că i-am primit foarte bine pe refugiaţi, dispare încet, încet. Iată că activităţile de aici, din fiecare zi, ne demonstrează că nu este aşa”, spune Mihaela Nabăr, director executiv Fundaţia World Vision România.
”Happy Bubble” a fost creat special pentru a oferi zilnic asistență familiilor de ucraineni, în special copiilor, după modelul Child Friendly Spaces dezvoltat de World Vision pe baza unei metodologii internaționale, implementate în mai multe zone ale globului în care trăiesc refugiați. Aceste spații prietenoase pentru copiii aflați în situații de urgență sunt gândite pentru a le asigura un mediu sigur, calm și confortabil, astfel încât ei să-și regăsească măcar parțial rutina de joacă și educațională pe care le aveau acasă.