Select Page

Crăciunul, grăsimile și dieta. Cum și ce mâncăm de sărbători, ca să nu ne frustrăm și să rămânem sănătoși

Crăciunul, grăsimile și dieta. Cum și ce mâncăm de sărbători, ca să nu ne frustrăm și să rămânem sănătoși

Perioada sărbătorilor de iarnă este și una cu mese îmbelșugate, cu preparate gustoase, dar sățioase și uneori mult prea pline de grăsimi. O masă de Crăciun nu e tradițională, dacă nu are și preparate din porc sau celebrele salate cu maioneză ori sarmalele cu afumătură. Cum alegem, însă, din multitudinea de mâncăruri, astfel încât să ne bucurăm și de sărbătoare, dar să nu ne trezim prea ghiftuiți?

Iată ce spune Sigina Pop, nutriționist dietetician.

Sigina Pop, nutritionist-dietetician, Synobis Medical/Sursa foto: Facebook

„Perioada sărbătorilor este marcată de preparate cu iz de copilărie, tradiționale, sunt mai mult mâncare pentru suflet decât pentru sănătate. Grăsimile prezente la modul natural în alimente nu sunt o problema atunci când nu sunt în exces, chiar dacă sunt grăsimi săturate. Dacă în mod normal avem o alimentație bogată în zarzavaturi și echilibrată, faptul că avem o zi sau două de excepție alimentară (cu mai multe grăsimi) n-ar trebui să ne afecteze sănătatea într-un mod zgomotos. Dacă ne știm cu probleme de sănătate – obezitate, diabet alte boli metabolice sau cardiovasculare, ar trebui să ne ”zgarcim” la preparate cu multe grăsimi – cele tradiționale de porc, salate de boeuf sau vinete, fripturi, în sensul de a gustă din toate de poftă și a completă cu o garnitură generoasă de zarzavat. Aici poate intra cu generozitate salată de varză, țelină cu măr razalit și iaurt, salată de verdețuri și chiar murături, acolo unde sunt restricții medicale la aportul de sare.”, explică Sigina Pop, nutriționist-dietetician.

Chiar dacă ne vine greu să credem, tot la capitolul „grăsimi” intră și dulciurile. Așa că, după ce alegem 3 bucăți de prăjitură cu cremă, glazură și nuci pralinate, ar fi bine să contabilizăm câte grăsimi am mâncat, alături de felia de pâine cu vinete și maioneză și sarmalele învelite în varză murată.

„Dulciurile sunt o combinație de zahăr cu grăsimi chiar mai îngrijorătoare decât preparatele de porc. De aceea și ele trebuie consumate cu moderație sau într-un mod mai conștient.  Grăsimile au o valoare energetică de două ori mai mare decât amidonoasele (pâine, orez, paște etc), dar nu oferă sățietatea acestora din urmă și nici nu le vedem integralmente, așa cum vedem o porție de cartofi sau de pâine. Și avem senzația că nu am consumat mare lucru – ca volum. Pentru sațietate, ele trebuie combinate cu amidonoasele, astfel că avem adevărate bombe calorice, propice pentru instalarea obezității. Este important să avem în vedere acest aspect, pentru că obezitatea este o boală de mediu, tot mai răspândită și agravată chiar de situația actuală legată de noul coronavirus.”, mai explică Sigina Pop

Detox-ul: da sau ba?

De câte ori nu v-ați spus în gând că după o perioadă cu mese îmbelșugată, intrați la o cură de detoxifiere? Specialistul spune că așa-zisul detox nu există și că, în loc să trecem dintr-o extremă în alta, mai bine alegeți echilibrul în momentul servirii meselor de sărbătoare.

„Legat de faimosul detox alimentar de după sărbători – așa ceva nu există în realitatea științifică, ci e doar un comportament extrem compensatoriu, pentru alt comportament alimentar extrem. Cel mai bine e să ne păstrăm echilibrul, să alăturăm preparatelor tradiționale multe zarzavaturi și legume care merg în combinație cu acestea sau, dacă nu merg, pot fi servite că antreu. Să evităm sedentarismul, să ieșim la plimbări sau chiar să facem exerciții moderat intense acasă, în limita posibilităților, să ne oxigenăm. Dacă oferi ficatului substrat adecvat pentru detoxifierea fiziologică, el se descurcă singur, nu este nevoie de măsuri extreme. Șocurile de niciun fel nu sunt utile pentru organism, nu pe el trebuie să îl pedepsim, noi trebuie să ne educăm alimentar și pentru asta există consiliere alimentară și specialist nuritionist-dietetician licențiat în domeniu.”, explică nutriționistul-dietetician Sigina Pop

Așadar, concluzia e că nu trebuie să punem pe masa de sărbători doar alimente sărace în grăsimi sau boluri pline cu frunze verzi, ci să găsim echilibrul între alimentele tradiționale, nevoia de mâncare și socializarea din jurul mesei de Crăciun. Desigur, câteva minute de mișcare, în fiecare zi, vor fi de mare ajutor în aceste zile libere.

About The Author