Select Page

Cum ajutăm sistemul imunitar să rămână în parametri normali. Ce vitamine nu trebuie să lipsească din dieta zilnică

Cum ajutăm sistemul imunitar să rămână în parametri normali. Ce vitamine nu trebuie să lipsească din dieta zilnică

Odată cu apariția primelor semne ale sezonului rece, tot mai multe persoane încep să se intereseze de suplimente alimentare, vitamine și minerale, care să ajute sistemul imunitar să depășească mai ușor sezonul răcelilor și al virozelor. Iar acum, în plină pandemie COVID-19, de teamă, oamenii se îndoapă, la propriu, cu vitamine, doar-doar vor scăpa neatinși de temutul virus.

Oricât de accesibile ar fi suplimentele alimentare și vitaminele, specialiștii atrag atenția că nu trebuie să facem abuz de pastile. În plus, mai mult decât o pastilă cu vitamine, obținută într-o companie farmaceutică, ne ajută somnul, alimentația de calitate și echilibrată și sportul practicat cu moderație.

Iată un articol de specialitate, care tratează tocmai acest subiect, al nevoii de vitamine și minerale a corpului, în sezonul rece, scris de Georgiana Ispas, nutriționist-dietetician în formare.

! În condițiile actuale doar distanțarea fizică, igiena curectă și masca ne pot proteja de Covid-19, suplimentele, dieta sau modificarea stilului de viață 

Sistemul nostru imunitar este e colecție de celule, procese și chimicale care constant protejează organismul de invazii patogene. Pentru a ne păstra sistemul imunitar la parametri normali de funcționare, avem nevoie de 7/8 ore de somn pe noapte, o dietă echilibrată și mișcare fizică habituală. În plus, specialiștii din domeniu consideră ca anumite vitamine, minerale sau fitochimicale pot ajuta sistemul imunitar să aibă un răspuns corespunzător.

Vitamina D
O vitamină liposolubilă, respnosabilă de scăderea inflamației în organism, întărind efectul celulelor albe. O deficiență poate afecta negativ răspunsul imun, în special crește riscul apariției infecțiilor de tract respiratoriu superior. Doza pentru suplimentare poate varia de la 400 UI până la 4000 de UI , cantitatea calculându-se în funcție de severitatea deficitului și de vârstă.

Zincul

Este un mineral esențial atât pentru dezvoltarea celulelor albe, cât și pentru comunicarea între ele, jucând un rol major în răspunsul inflamator. O suplimentare profilactică poate proteja împotriva unei pneumonii, dar poate aduce beneficii (de scurtare a duratei unei răceli) și în timpul bolii. Suplimentarea cu Zinc pentru adulți,, pe termen lung este sigură, atât timp cât nu se depășește doza de 40 mg, deoarece  excesul poate interfera cu absorția Cuprului, ceea ce ar putea duce la creșterea incidenței infecțiilor.

Vitamina C
Este cel mai comun supliment folosit pentru protecția împotriva infecțiilor. Aceasta susține funcția celulelor albe, dar este implicată și în apoptoza (moartea programată) a celulelor, asigurând reînnoirea lor. În plus, datorită efectului antioxidant, viramina C protejează împotriva stresului oxidativ, care poate duce la o acumulare excesivă de radicali liberi. Doza variază de la 250 mg până la 2000 mg.

Alte suplimente cunoscute să îmbunătățească sistemul imunitar:

– Extract de rădăcină de astragalus
– Seleniu
– Usturoiul
– Andrographis
– Lemnul dulce
– Curcumina
– Complex de vitamine

Atenție sporită! Chiar dacă suplimentele pot fi achiziționate fară prescripție medicală, acestea pot cauza hipervitaminzare sau pot interacționa cu alte medicamente sau condiții patologice. Apelați la un specialist medical pentru îndrumare corespunzătoare!

Georgiana Ispas, student an III, Nutritie si Dietetica, UMF Cluj/Sursa foto: arhiva personala

About The Author