Cum își pun părinții copiii în pericol. 2 din 10 copii transportați în mașini pe drumurile din județul Cluj, nu erau puși în scăunele sau alte sisteme de siguranță
2 din 10 copii transportați în mașini, în ultimul an, pe drumurile din județul Cluj, nu erau așezați în scaune speciale sau alte sisteme de siguranță. Iar dintre cei așezați în sisteme, mai mult de jumătate aveau scaunul, scoica sau înălțătorul nepotrivite cu vârsta sau greutatea lor. Toate aceste date sunt cuprinse într-o statistică îngrijorătoare a Serviciului Rutier din cadrul IPJ Cluj.
Situația este cu atât mai gravă cu cât, jumătate dintre copiii răniți în accidente rutiere, într-un an, la nivelul județului Cluj, nu erau asigurați corespunzător.
97 de copii cu vârsta până la 17 ani au fost implicați într-un accident auto, în decursul anului trecut, iar 48 dintre aceștia nu erau asigurați corespunzător, folosind un sistem de fixare în scaun sau/și în centură de siguranță, potrivit datelor Serviciului Rutier Cluj.
Datele au fost concluzionate printr-un studiu observațional privind siguranța copiilor în mașină, realizat de către Departamentul de Sănătate Publică din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC), Universitatea Babeș-Bolyai, în cadrul proiectului ”Copil Iubit la Bord”.
Premieră în România: polițiștii rutieri vor verifica scaunele de mașină ale copiilor
Cei care derulează campania Copil Iubit la Bord au pus la cale un plan de măsuri, ce va fi implementat, în primă fază, în județul Cluj, iar dacă rezultatele vor avea efectul scontat, planul va fi extins la nivel național.
Prima măsură ce va fi luată în premieră în România va fi că polițiștii rutieri vor opri, în trafic, mașini în care sunt transportați copii și vor verifica dacă sistemele de siguranță corespund cu vârsta, greutatea și înălțimea micilor pasageri.
”Politia Rutieră este implicată în acest proiect prin organizarea de acțiuni în trafic pentru informarea și conștientizarea șoferilor cu privire la folosirea scaunelor pentru copii. Polițiștii rutieri au fost instruiți privind rolul scaunelor și modul de utilizare pe categorii de vârstă, înălțime și greutate”, susține șeful Serviciului Rutier din cadrul IPJ Cluj, comisar Dan Crișan.
Care sunt scopurile proiectului Copil Iubit la Bord
Scopurile acestui proiect sunt: creșterea nivelului de utilizare a dispozitivelor de fixare în scaun pentru copiii pasageri, creșterea nivelului de informare cu privire la utilizarea corectă a sistemelor și reducerea numărului de decese și accidentări grave în rândul copiilor pasageri. Instrumentul principal pentru realizarea acestor scopuri este aplicarea “Planului de acțiune pentru îmbunătățirea siguranței copiilor pasageri”, realizat de Inspectoratul de Poliție Județean Cluj, împreună cu Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, reprezentanții Fundației Crucea Albă și cei ai Universității Babeș Bolyai, Departamentul de Sănătate Publică al FSPAC, constituiți în primul Grup de Lucru Multisectorial privind Siguranța în Trafic a Copiilor Pasageri în Autovehicule.
În cadrul acestui plan, vor avea loc activități de informare, prevenție și punere în aplicare a prevederilor legale referitoare la utilizarea dispozitivelor de fixare în scaun și a centurilor de siguranță. Planul de Acțiune va avea o durată de 12 luni (noiembrie 2019 – noiembrie 2020) și va urmări și evaluarea impactului măsurilor luate, nu doar aplicarea lor
”În acest proiect care privește siguranța copiilor noștri, cei care investighează la fața locului accidente spun că impactul emoțional cel mai mare este în situația în care în autoturism se găsesc copii răniți. Orice acțiune a noastră care privește siguranța copiilor în trafic este bună și asigură prevenirea accidentelor de circulație. Acționăm pe impunere, știți că sunt niște norme care reglementează aceste accesorii obligatorii în cazul copiilor până la 12 ani, însă conștientizarea conducătorilor auto (care sunt de cele mai multe ori părinții) în cadrul acestui proiect ne ajută să reducem numărul victimelor copii în accidentele rutiere. Am văzut accidente în care o mașină era făcută praf, iar în interior copiii nu au avut nimic pentru că erau asigurați corespunzător în scaune auto și cu centuri puse”, spune adjunctul-șef al Inspectoratului Județean de Poliție, comisar șef Daniel Graur.
Planul de măsuri se va derula în județul Cluj timp de un an de zile.
”Acest plan de acțiune va fi desfășurat pe o durată de 12 luni, începând din noiembrie acest an, până în noiembrie anul viitor. Punctual, vor fi organizate acțiuni în trafic, cel puțin o dată pe lună, acțiuni dedicate acestui domeniu. Și, binențeles, polițiștii vor fi atenți la acest aspect ori de câte ori sunt în trafic și observă nereguli. Se vor face recomandări, în prima fază. Nu dorim să sancționăm, ci să informăm șoferii și să îi facem să conștientizeze importanța folosirii sistemelor de retenție. Pe lângă acțiunile din stradă, polițiștii vor lua parte la cursuri prin care vor învăța cum se folosesc corect scaunele auto, astfel încât să-i poată învăța mai departe pe șoferii care au nevoie de asistență. Activitățile de conștientizare vor fi realizate și adresate părinților copiilor din grădinițe, școli și licee”, spune șeful Biroului pentru Analiză și Prevenire a Criminalității – IPJ Cluj, comisar Gina Pop.
OBIECTIVE ale Planului de Acțiune
Planul de Acțiune este în linie cu obiectivele naționale ca parte a Decadei Acțiunii pentru Siguranță Rutieră 2011-2020, și anume angajamentul țării noastre ca, până în anul 2020, să fie luate măsuri pentru a stabiliza și a reduce mai apoi nivelul prognozat al accidentelor rutiere. Astfel, pe termen lung principalul obiectiv al Planului de Acțiune este de a contribui la reducerea numărul de decese și accidentări grave.
”Marcăm multe unicități cu acest proiect în Cluj-Napoca. E primul oraș din România în care se întâmplă un proiect pentru siguranța în trafic a copiilor. Vrem să facem din el un model de succes. Polițiștii rutieri au participat la cursuri în acest proiect, apoi am analizat împreună cu instituțiile implicate nevoile și am depășit barierele de implementare a legii. Legislația nu este impedimentul în acest domeniu, însă ne confruntăm cu cifre. Exista multe date pe care Departamentul de Cercetare al FSAPC- UBB l-a documentat în acest proiect. Tot ce facem are o componentă de cercetare foarte importantă, pentru că vrem să vedem care este impactul, nu doar să facem niște acțiuni de dragul de a le face. Obiectivul final al tuturor este ca, peste un an, doi, trei, să nu mai venim cu cifre de ordinul sutelor de copii care nu sunt asigurați corespunzător atunci când sunt pasageri în mașină”, a declarat directorul proiectului Copil Iubit la Bord, Ramona Brad.
Pe termen scurt, planul de acțiune urmărește:
Obiectiv 1: Creșterea nivelului de utilizare a dispozitivelor de fixare în scaun potrivite pentru copiii pasageri la nivelul Municipiului Cluj-Napoca.
Obiectiv 2: Creșterea nivelului de informare cu privire la utilizarea corectă a dispozitivelor de fixare în scaun pentru copii și a centurilor de siguranță.
Astfel, Planul de Acțiune este un exemplu de bune practici pentru creșterea nivelului de siguranță a copiilor pasageri atunci când călătoresc cu mașina.
”Cei mici sunt cea mai prețioasă categorie de cetățeni pe care o avem. Anglo-saxonii spun că e nevoie de un sat ca să crești un copil, noi adăugăm că pentru siguranța lor e nevoie de o abordare multisectorială. Mă bucur că autoritățile locale, Poliția și cercetătorii ne-au dat toată priceperea și timpul lor ca să facem istorie la Cluj, ceea ce cred că deja am reușit să facem. Vrem să continuăm tradiția premierelor cu o prelungire a acestui program. Vrem ca agenții din teritoriu să își asume această sarcină, pe lângă toate celelalte pe care le au. Îi rugăm să fie cu ochii pe cei mici care stau în mașină. Iar pentru noi, părinții, haideți să îi securizăm corect, deși știm cu toții că nu este ușor. Este treaba noastră ca părinți să facem acele gesturi să îi menținem în siguranță și în viață”, spune președintele Fundației ”Crucea Albă”, Ana Măiță.
VEDEȚI AICI GHIDUL PRACTIC PENTRU PĂRINȚI PRIVIND SIGURANȚA COPIILOR ÎN MAȘINĂ