Selectați pagina

#DoamneDeNota 10 Diana Gordan, educatoare în Cluj-Napoca: „Pe copii trebuie să îi cucerești, să le asiguri o structură, să clădești o relație bazată pe încredere, respect și limite”

#DoamneDeNota 10 Diana Gordan, educatoare în Cluj-Napoca: „Pe copii trebuie să îi cucerești, să le asiguri o structură, să clădești o relație bazată pe încredere, respect și limite”

Cea de a doua doamnă de nota 10, din campania derulată de ȘtiriMed, este educatoare în Cluj-Napoca. Și spune despre profesia sa că simte bucurie, împlinire și onoare să contribuie la crearea unei lumi mai bune și mai responsabile.

Diana-Maria Gordan este mamă, educatoare, profesor de limba germană și coregraf. Predă la Grădinița „Lumea Copiilor” din Cluj-Napoca, la grupele unde copiii învață și germană. Este acel educator cu ajutorul căruia s-ar putea face, cu adevărat, mult așteptata reformă din sistemul educațional.

Și este educatoarea pe care, probabil, orice părinte și-o dorește pentru copilul său. Cine nu ar vrea la grupa copilului său, un dascăl care lucrează mult cu partea emoțională a celor mici și, prin multă joacă, îi pregătește să facă față provocărilor vieții.?

Pentru copii și părinți, Diana Gordan nu este „doamna educatoare”, ci este Frau Diana. Iar legăturile pe care le creează cu micii învățăcei și familiile lor sunt strânse și durează ani de zile. Și asta arată cât suflet, dedicare, timp și muncă pune Frau Diana în ceea ce face.

Frau Diana la gradinita
Frau Diana, o educatoare pe care orice părinte și-ar dori-o pentru copilul său/Sursa foto: arhivă personală

Sunt copii care acum sunt în clasa a XI-a, copii care acum sunt în gimnaziu, mă recunosc pe stradă și mă strigă, povestim. E cea mai mare recompensare a muncii.

Diana Gordan, educator, profesor, coregraf

ȘtiriMed: De ce ați ales să fiți dascăl și de cât timp sunteți în învățământ?

Diana Gordan: Provin dintr-o familie de dascăli. Preocuparea pentru învățare, citit, descoperit taine vechi prin cărți uitate a reprezentat o activitate de bază în copilăria mea. Bunica maternă a fost învățătoare, mama-educatoare, tata-învățător, acum eu-profesor. ”Ne curge prin vene” auzeam la un moment dat într-o remarcă glumeață. M-a ales și m-a condus vocația la început, apoi am ales-o eu. Sunt educatoare de 13 ani, profesor de 12 și coregraf de 16 ani.

Vă spuneam că m-a ales vocația la început: manifestam înclinații deosebite spre domeniile educației, dar și spre cele artistice, ceea ce a fost un plus. Am absolvit Colegiul Pedagogic ”Gh. Lazăr” din Cluj-Napoca – unde m-am format ca educator/învățătoare, iar apoi am evadat în lumea artistică la Academia de muzică ”Gh. Dima”. Din melanjul acesta m-am format ca profesor, o educație atipică, dar valoroasă.

Am descoperit pe parcursul formării mele importanța și nevoia de implicare în educație, păstrând în același timp respectul acordat fiecărui ”învățăcel”, fie el/ea mare sau mic.

Astfel că răspunsul la întrebarea de ce am ales această meserie ar fi: pentru că simt bucurie, împlinire și onoare să știu că am contribuit cu ce pot eu mai bine, în a face lumea asta mai bună, mai trează, mai responsabilă și nu în ultimul rând mai fericită.

ȘtiriMed: Ce inseamnă să ai, nu 1, 2 sau 3, ci sute de copii? Mă gândesc că, într-un anume fel, toți copiii pe are i-ați format, sunt ai dvs. 😊

Diana Gordan: Înseamnă să ai brațe lungi, să-i poți cuprinde. Asta era, cel puțin, înainte de pandemie. Să ai răbdare până la cer și înapoi (și un borcan de rezervă), să te apropii de fiecare în parte cu respect și empatie, pentru că nu știi ce e cu adevărat în sufletul și viața fiecărui copil care îți este încredințat. Să citești mult și apoi încă un pic (pentru că nu știi la ce întrebare este nevoie să răspunzi), să găsești metode optime de educare, de transfer de informații, de stimulare a ceea ce este frumos și minunat în fiecare dintre ei. Ca să reușești asta, e nevoie să te conectezi cu fiecare suflet în parte.

frau Diana educatoare Cluj Napoca
Frau Diana pune accent pe joc în tot procesul educativ/Sursa foto: arhivă personală

Înseamnă mult să păstrezi legătura, unele familii cu educatoarea. Am copii care acum sunt în clasa a XI-a, copii care acum sunt în gimnaziu, mă recunosc pe stradă și mă strigă, povestim. E cea mai mare recompensare a muncii.

ȘtiriMed: Care a fost momentul (dacă a existat un astfel de moment), în care v-ați fi dorit să fiți orice altceva, numai educatoare nu ?

Am trecut prin momente dificile, provocatoare, însă momente de criză am experimentat mai puține. Iubesc ce fac. Nu îmi doresc să îmi schimb munca mea, domeniul.

Uneori rămân uimită de multele lipsuri cu care ne confruntăm în sistemul educațional, pornind de la remunerația în învățământ care, pentru munca depusă, este, sincer simbolică, la incoerențe, nevoia de regândire și relansare a educației în România, dar ceea ce mă apasă, sincer, este lipsa de echilibru a societății noastre cu privire la ce înseamnă educația. Vorbesc aici despre tot: creșă, grădiniță, școala primară, gimnaziu, etc.

Suntem plini de sincope: nu mergem la creșă că se îmbolnăvește copilul, la grădiniță mai rar, sau doar când ne place de ”doamna”….că doar recuperează la școală. Din păcate nu recuperează nimic. Toate se așează la momentul potrivit.

Pentru cadrele care predau copiilor, care se implică cu tot ce știu și au mai bun, ”erorile” din sistem dezamăgesc, dar când peste toate acestea se suprapun cele ale părinților, atunci de obicei un cadru didactic se simte dezarmat, și ar face cred, altceva.

ȘtiriMed: Ce înseamnă să predai generației Z, acești copii “nativi digital”, care nu fac nimic fără ajutorul unui gadget?

Diana Gordan: Înseamnă, în primul rând, să îi cucerești, să le asiguri o structură, să clădești o relație bazată pe încredere, respect și limite. Să le hrănești nevoia de cunoaștere, să le recunoști ritmul propriu de dezvoltare și să îl fructifici.

Copiii se descurcă de minune fără gadgeturi, dacă le permitem acest lucru. Ei cer TIMP și implicare. Din experiența mea de până acum știu că cel mai greu în zilele noastre este să acordăm timpul și să stabilim limitele.

Generația Z este într-adevăr deschisă spre tehnnologie, dar baza e indicat să o așezăm cu calm, răbdare, în timp, prin prezența noastră, nu a tehnologiei. Cel mai bun contra exemplu ar fi pandemia, închiderea grădinițelor, excluderea factorului uman prezent din procesul educativ – urmări pe care le vom recupera sperăm, în timp.

ȘtiriMed: Ce credeți că trebuie să le transmită o educatoare copiilor?

Diana Gordan: Că sunt minunați, că vor reuși orice își doresc să realizeze, dar că e nevoie de muncă. Că este foarte important să îi iubească pe cei din jur, dar cel mai important e să se iubescă ei pe ei. Încredere, afecțiune, înțelegere și sprijin. Lista e lungă. Consider că sub titlul de educator stau pitite mai multe meserii, pe care e nevoie să le jonglăm.

CITEȘTE ȘI DOAMNEDENOTA10 DENISA POP, ÎNVĂȚĂTOARE: „EXISTĂ CONCEPȚIA GREȘITĂ CĂ, DACĂ PREDAI ÎN MEDIUL RURAL, NU EȘTI LA FEL DE BUN ȘI DE PREGĂTIT CA UN COLEG CARE LUCREAZĂ ÎN MEDIUL URBAN”

ȘtiriMed: Cum arată pentru dvs sistemul ideal de învățământ?

Diana Gordan: Destul de greu de imaginat, mai ales acum după un an de pandemie, dar la modul ideal, cam așa: educația începe de acasă (nu se bazează în întregime pe sistem), educatorii/învățătorii lucrează împreună cu familia pentru viitorul copilului, fiecare având un rol clar stabilit și respectat.

Programele să permită identificarea timpurie a aptitudinilor deosebite ale copiilor, studiul a cel puțin un instrument muzical, acces la terapii pentru rezolvarea unor crize din viața copiilor, a familiei, depistarea la timp prin programe special a diverselor tulburari si acces la logoped, kinetoterapeut. Asta ca să nu mai vorbim despre remunerarea dascălilor conform muncii prestate, pregătirea constantă a cadrelor didactice.

E nevoie de multe investiții în învătământ, din păcate de multe ori simt că funcționăm în modul de supraviețuire. Încercăm să ne adaptăm la prea multe schimbări și multe incoerențe.

ȘtiriMed: Atunci când nu sunteți la școală, cum arată o zi din viața dvs? Ce pasiuni are un dascăl în 2021?
Diana Gordan: Vă spun sincer, nu știu în general ce fac alte cadre didactice în timpul liber. Eu îmi împart timpul între familie și studiu. Sunt un om matinal, așa că zilele mele încep devreme și se încheie târziu. În marea majoritate a timpului studiez ceva legat de copii sau sunt în preajma copiilor, sau mă ocup de ai mei copii. Deci cred că aș putea să spun că ei sunt una din pasiunile mele.


frau Diana in timpul liber
Diana Gordan, în timpul liber, înainte de pandemie/Sursa foto: arhivă personală

Cercul social îmi este restrâns, mă bucur de câțiva prieteni dragi care sunt lângă mine dintotdeauna, în rest mă bucur de ai mei dragi acasă și rup câte un pic de timp și pentru sport, când pot. Mai nou, casa am transformat-o în bibliotecă, spațiu de joacă, restaurant și sală de sport. M-aș bucura ca un copil de un spectacol de opera, balet… dar asta cine știe când!

ȘtiriMed: Dacă nu ați fi fost cadru didactic, ați fi fost… ?

Diana Gordan: Pictoriță, cred. Mă încântă idea de a-mi transpune gânduri, dorințe, în culoare, într-un atelier la o mansardă, unde pot asculta muzică clasică și mă pot rupe de ritmul nebun impus.

ȘtiriMed: Cea mai de preț lecție primită din familie, de la părinți/bunici, este…?

Diana Gordan: Familia este complexă, uneori greu de înțeles sau digerat, dar e singura care rămâne în picioare, rădăcina noastră va fi întotdeauna familia – indiferent sub ce formă se prezintă ea.

ȘtiriMed: Cadoul care v-a impresionat cel mai mult, primit într-un martie?

Diana Gordan: Mă simt un om norocos, fiindcă sincer, eu primesc cadouri tot anul, nu doar în luna martie. Trăind în lumea copiilor, primesc tot felul: desene, pietricele, crenguțe, primeam flori, fără motiv anume. Toate mă impresionează.

Ce mă încântă este sentimentul de iubire sinceră pe care copiii îl transmit cu atâta ușurință și naturalețe, ceea ce pentru adulți e uneori (de cele mai multe ori) greu și plin de teamă.

ȘtiriMed: În luna femeii, ce mesaj aveți pentru colegele dvs din școlile/grădinițele românești?

Diana Gordan:

Stimate colege,
Vă doresc mult echilibru, liniște și putere în tot ceea ce vă implicați! Să realizați lucruri minunate împreună cu generațiile de copii, să vă bucurați de reușite, dar și de eșecuri. Și ele ne învață multe, dar mai presus de toate să savurați satisfacția muncii voastre prin relațiile minunate pe care le clădiți și ocrotiți zi de zi! Suntem valoroase, pline de lumină, iar dacă tot e primăvară, eu zic să strălucim!

Despre Campania #DoamneDeNota10:

Luna Martie e despre femei și mame. Pe www.stirimed.ro, în această lună, vorbim nu doar despre femeile care ne-au dat viață, ci și despre doamnele care, nu de puține ori, sunt a doua mamă a copiilor. Educatoarea blândă care îi ține pe cei mici în brațe. Învățătoarea care susține mâna elevilor, să îi învețe să scrie. Profesoara care dă aripi tinerilor, să lupte pentru visul lor. #DoamneDeNota10. O campanie StiriMed,care vă aduce în luna Martie, poveștile unor doamne din învățământul clujean.