Select Page

VIDEO Diastaza abdominala, problema spinoasă ce afectează 60% dintre femei. Exerciții recomandate pentru recuperare

VIDEO Diastaza abdominala, problema spinoasă ce afectează 60% dintre femei. Exerciții recomandate pentru recuperare

Diastaza abdominala este o afecțiune, am putea spune, comună în rândul femeilor care trec prin cel puțin o sarcină și o naștere. Un studiu de specialitate arată că 60% dintre femei suferă sau au suferit de o distanțare a mușchilor abdominali, problemă care, netratată și neținută sub observație, poate duce la alte probleme medicale.

Din păcate, puține femei sunt informate de către medicii care le supraveghează sarcina, că s-ar putea să sufere de diastaza abdominala.

Ce este diastaza abdominala?

Diastaza abdominală, cunoscută și sub denumirea de diastasis recti este separarea parțială sau completă a rectului abdominis sau mușchii „six-pack”, care se întâlnesc la linia mediană a stomacului. Diastasis recti este foarte frecventă în timpul sarcinii și după. Acest lucru e cauzat de faptul că uterul întinde mușchii abdominali, ca să facă loc bebelușului.

Cu toate acestea, diastaza abdominală nu apare doar din cauza unei sarcini. Această afecțiune poate apărea la oricine, inclusiv nou-născuți sau bărbați. Distanțarea mușchilor abdominali poate rezulta din ridicarea greșită a greutăților sau practicarea incorectă a unor exerciții pentru abdomen.

Cum se diagnostichează diastaza abdominală și când se apelează la specialist

Chiar dacă pentru majoritatea femeilor, o sarcină vine la pachet și cu distanțarea mușchilor abdomenului, e bine de știut că această afecțiune poate fi ținută sub control încă din perioada de graviditate.

ȘtiriMed a stat de vorbă cu kinetoterapeutul Alina Ioana Vădan, care a explicat ce trebuie să facă o femeie, pas cu pas, ca să își recapete forma abdominală, de dinaintea sarcinii.

Alina-Ioana Vădan, kinetoterapeut/Sursa foto: arhivă personală

„În perioada sarcinii apar multiple modificări printre care se numără și diastază abdominală sau diastasis recti. Aceasta reprezintă distanțarea mușchilor drepți abdominali prin extinderea liniei albe din cauza creșterii în volum a uterului și apare începând cu trimestrul 2 de sarcina. Este o condiție normală, care se retrage spontan în aprox imativprimele 8 săptămâni post natal și distanțarea nu depășește 1,5 cm(2 degete).”, explică Alina-Ioana Vădan, kinetoterapeut, specializat și pe gimnastică pre și post natală

Potrivit specialistului, diagnosticarea e indicat să fie făcuttă de către medic ginecolog, kinetoterapeut, medic balneolog sau chirurg, însă există și o modalitate prin care chiar pacienta poate verifica dacă are sau nu diastază:

„Din decubit dorsal(întinsă pe spate) cu genunchii flectati, tălpile ating solul, se duce o mâna la ceafă, cealaltă cu degetele perpendiculare pe zona de mijloc a abdomenului, ridică capul de pe sol până se încordează mușchii abdomenului și se palpează cu degetele deasupra și dedesubtul ombilicului. În cazul în care se simte un gol care depășește 2 degete, se confirmă diagnosticul de diastază abdominală și este necesară intervenția unui terapeut. E important de menționat că gimnastica pre natală și post natală poate preveni apariția unei diastaze care necesită intervenție terapeutică.”, a mai spus Alina-Ioana Vădan

Cum se face recuperarea. Exerciții de evitat

În cazul unei diastaze mai mari de 2 cm, dacă pacienta apelează din timp la specialist, recuperarea poate fi totală. E nevoie, însă, de timp, disciplină și exerciții executate corect.

Diastaza abdominala, inainte si dupa exercitii cu terapeut

” În mod normal, activitatea fizică poate fi reluată după 6 săptămâni post-partum, doar cu acordul medicului ginecolog. Se începe cu exerciții ușoare care nu cresc presiunea intra-abdominala. Sunt excluse din programul de recuperare al diastazei, abdomenele clasice, răsucirile de trunchi și ridicarea greutăților. De asemenea, gimnastica perineala este de o importanță deosebită în recuperarea post-natală, însă din păcate se neglijează în cele mai multe cazuri fiind considerat un subiect tabu.”, explică kinetoterapeutul Alina-Ioana Vădan

Specialistul mai spune că reușita recuperării totale depinde de mai multe aspecte cum ar fi:
 Mărimea diastazei
 Debutul programului de recuperare
 Frecvența ședințelor
 Capacitatea de recuperare a fiecărui organism
 Alimentația

„Durata de recuperare este între 3 luni- 1 an, de la caz la caz. Din experiență mea, pentru o diastază de 2 cm este necesar un număr de 20 ședințe de recuperare.”, spune Alina-Ioana Vădan

Complementar cu exercițiile fizice, pentru corectarea diastazei se pot folosi și alte metode, cum ar fi masajul și benzile kinesiologice, cunoscute și sub denumirea de Tape.

„Scopul benzilor este de a îmbunătăți funcția musculară prin reglarea tonusului și de a îmbunaătăți susținerea ligamentară.”, explică specialistul

CITEȘTE ȘI CE ESTE TERAPIA BOWEN ȘI CUM POATE FI FOLOSITĂ ÎN BENEFICIUL PACIENȚILOR. CUI SE ADRESEAZĂ TEHNICILE BOWEN

Ce probleme în plus aduce diastaza abdominală

Dincolo de aspectul estetic, profund neplăcut pentru o femeie – acea formă de burtă de gravidă, deși pacienta nu e mai e de luni de zile însărcinată – netratarea diastazei poate duce la alte afecțiuni precum:

• Balonare
• Tulburări de tranzit
• Incontinență urinară, fecală
• Postura vicioasă
• Instabilitate pelvină (instabilitatea bazinului)
• Hernie ombilicală

Iată un exercițiu potrivit pentru corectarea diastazei abdominale

CITEȘTE ȘI IMPORTANȚA ALIMENTAȚIEI ÎN SARCINĂ. LA CE ALIMENTE TREBUIE SĂ RENUNȚE O GRAVIDĂ ȘI CUM ARATĂ MENIUL UNEI ZILE

About The Author