#DoamneDeNota10 Marinela Marc, şefa Inspectoratului Şcolar Cluj: Elevii se pregătesc pentru viaţă, nu doar pentru examene
Marinela Marc este doamna care are în grijă toţi elevii şi profesorii din judeţul Cluj. A ajuns la conducerea Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj în plină pandemie şi îşi dedică tot timpul pentru a rezolva problemele din şcoli. Iar din postura de inspector şcolar general încearcă să îmbunătăţească sistemul de învătământ.
Înainte de toate însă, este un dascăl de nota 10, care iubeşte să stea în preajma elevilor şi pe care, spune ea, trebuie să îi pregăteşti pentru viaţă, nu doar pentru examene.
Marinela Marc crede despre meseria pe care şi-a ales-o că e una profundă, iar profesorul trebuie să fie conştient că le influenţează viaţa elevilor şi că este răspunzător pentru asta în faţa lor, a părinţilor, a societăţii.
StiriMed:De ce ați ales să fiți profesor?
Marinela Marc: Dintotdeauna mi-am dorit să fiu cadru didactic, multe din amintirile mele din copilărie sunt legate de joaca de-a școala cu păpușile sau copiii de pe strada mea, joc în care, evident, eu aveam rolul învățătorului. Probabil că am îndrăgit această meserie, pentru că am avut privilegiul să am dascăli adevărați, care mi-au fost modele în viață și de la care, firesc, la vârsta copilăriei încercam să copiez comportamente. Astfel încât, la sfârșitul clasei a VIII-a opțiunea pentru Liceul Pedagogic a venit firesc. Au urmat alte cadre didactice de excepție în liceu, care m-au determinat să merg spre Facultatea de Filologie, iar de la absolvire am predat cu multă pasiune și responsabilitate limba și literatura română, pregătindu-i pe elevi nu numai pentru examene, ci mai ales pentru viață, încercând să le insuflu dragostea pentru lectură, pentru teatru, pentru valorile care contează cu adevărat în formarea și dezvoltarea lor.
ŞtiriMed: Care a fost momentul (dacă a existat un astfel de moment), în care v-ați fi dorit să fiți orice altceva, numai profesor nu ?
Marinela Marc: Nu au existat astfel de momente în cariera mea, deși au fost perioade dificile, cu navetă în mediul rural, cu vremuri în care existau rigori impuse de regimul comunist, cu inechități, cu directori de școli care nu înțelegeau importanța activităților extracurriculare în formarea tinerilor, dar acestea nu m-au făcut să renunț, pentru că m-am hrănit din entuziasmul copiilor, din satisfacția rezultatelor muncii depuse.
StiriMed: Ce înseamnă să predai generației Z, acești copii “nativi digital”, care nu fac nimic fără ajutorul unui gadget?
Marinela Marc: Tinerii de azi sunt pretenţioşi, mult mai pretenţioşi decât generaţia noastră, pentru că, spre deosebire de noi, ei au la dispoziţie mai multe surse de informaţii, poate uneori ajung la informații mai repede decât cadrul didactic, dar au nevoie de acei oameni care să descopere comorile ascunse în sufletele lor şi să le scoată la suprafaţă, au nevoie de modele, de mentori care să îi ajute să opereze cu informațiile, să le insufle încredere în forțele proprii și să le ofere instrumentele care să îi ajute să învețe pe tot parcursul vieții.
StiriMed: Care este cel mai important lucru pe care ați încercat sa îl insuflaţi elevilor?
Marinela Marc: A fi profesor nu este o meserie ca oricare alta! Mulţi cred că a fi profesor înseamnă doar a transmite informaţii elevilor, a evalua nivelul acestora şi a-i ierarhiza prin note. Profesia de cadru didactic este însă mult mai profundă, pentru că a fi profesor înseamnă să te dedici celor pe care-i educi, să ai o atitudine pozitivă faţă de ei, să le oferi respectul tău, să fii conştient că le influenţezi viaţa şi că eşti răspunzător pentru asta în faţa lor, a părinţilor, a societăţii. De aceea m-a preocupat permanent să le stârnesc motivația învățării, să îi determin să participe activ la propria formare, să aibă curajul opiniei, dar mai ales să se formeze ca oameni, indiferent de ce vor alege să facă în viață.
CITEȘTE ȘI: #DOAMNEDENOTA10 CRISTINA OLTEAN, PROFESOARA CARE PUNE LUMEA ÎN FAȚA ELEVILOR SĂI
StiriMed: Cum arată pentru dvs sistemul ideal de învățământ?
Marinela Marc: Sistemul ideal de învățământ este acela în care în care funcționează principiul descentralizării, în care decidenții investesc în infrastuctura educațională, în formarea resursei umane care lucrează în educație, în care părinții, autoritățile și partenerii educaționali susțin școlile și se pliază pe cultura organizatională, fără a încerca să intervină în deciziile școlii, în care există preocupare pentru starea de bine a elevilor și a angajaților școlii, în care accentul se pune pe formarea acelor competențe care să îi ajute pe elevi să se integreze cu ușurință pe o piață a muncii în continuă schimbare, să facă transferul cunoștințelor acumulate în situații noi de învățare și să să fie adaptabili și conștienți de importanța dezvoltării personale, a învățării pe tot parcursul vieții, să știe să lucreze în echipă, să aibă competențe antreprenoriale, să aibă un stil de viață sănătos, dar mai ales să fie educați în spiritul valorilor adevărate de bine, adevăr, frumos, omenie, generozitate, responsabilitate, toleranță.
StiriMed: Cum vedeți această perioadă de predare online?
Marinela Marc: Pandemia provocată de infectarea cu virusul Covid-19 a generat o serie de probleme și necesitatea de a găsi soluții în toate domeniile de activitate și, implicit și în sistemul de învățământ, unde principala provocare a fost, în condițiile suspendării cursurilor, organizarea activităților cu elevii în sistem online. Această formă de desfășurare a activităților de învățare a fost resimțită în primele săptămâni ca o constrângere din partea multor cadare didactice, mai puțin familiarizate cu învățarea asistată de tehnologie. Cum nimeni nu putea anticipa ce dimensiuni va avea această pandemie, nu a existat o strategie unică la nivel național care să stipuleze soluțiile e-learning cele mai potrivite pentru elevi și cadrele didactice, condițiile tehnice ce trebuie îndeplinite pentru a putea aplica soluția e-learning aleasă, competențele necesare pentru a proiecta și desfășura activitățile didactice online de către elevi și cadrele didactice, modalitățile optime de proiectare a orarelor claselor, timpul petrecut de elevi de diferite vârste pe platforme, necesitatea elevilor din învățământul preprimar și din ciclul primar de a fi asistați de părinți și alte elemente care au creat dificultăți, pe parcursul derulării acestui proces de învățare online.
Treptat, cadrele didactice și-au transformat abordarea, privind această necesitate de dezvoltare profesională, nu ca pe o constrângere generată de pandemie, ci ca pe provocare a erei digitale, ca pe o oportunitate, de a asigura continuarea activităților de învățare, dovedindu-și creativitatea și fiind, ele înseși, parteneri în procesul de învățare, alături de elevi și părinții lor.
Legat de dificultăţile în desfăşurarea activităţilor online, cred că putem enumera motivația scăzută a elevilor, accesul dificil al unor elevi la mijloacele electronice de comunicare, adaptarea conținuturilor lecțiilor în format digital, lipsa socializării cu alţi copii şi a relaţionării directe, apropiate, cu cadrul didactic, oboseala, generată de timpul lung petrecut în faţa monitoarelor, evaluarea elevilor.
StiriMed: Cum a fost trecerea spre partea administrativă: director de școală, apoi inspector școlar? Care dintre cele două ( profesor/inspector școlar) va aduce satisfactii mai mari?
Marinela Marc: Cariera managerială a început în anul 2005, când am fost numită director la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, iar în anul următor am fost numită inspector general şcolar adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Cluj, post pe care am dat concurs și pe care l-am ocupat până în 2012, când am fost numită director la Colegiul de Servicii în Turism„Napoca”, iar din martie 2020 sunt inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Cluj.
Paradoxal, m-am numărat printre cadrele didactice care își iubesc profesia și nu am avut planuri manageriale. La un moment dat, înainte de a ajunge director la Liceul Teoretic „Avram Iancu”, mi s-a propus postul de director la Liceul Teoretic„Lucian Blaga”, unde eram profesor titular în acea perioadă și mă bucuram de aprecierea colegilor, a elevilor și a părinților, dar am refuzat, tocmai pentru că îmi plăcea să fiu cadru didactic. În momentul în care mi s-a propus să fiu director la Avram Iancu, eram convinsă că voi refuza, dar unul din copiii mei, care avea atunci 14 ani m-a surprins cu maturitatea gândirii lui, întrebându-mă dacă, la un moment dat, îmi voi dori eu să fiu director de școală și nu voi mai avea această oportunitate. Acela a fost începutul unui drum în care am descoperit că, dincolo de satisfacțiile imediate pe care ți le oferă activitatea la clasă, există și satisfacții oferite de activitatea managerială, dacă ești o persoană responsabilă și implicată în tot ceea ce înseamnă dezvoltarea unei instituții de învățământ, care să devină atractivă pentru elevi și părinți.
Ca inspector şcolar general, am ocazia de a avea imaginea de ansamblu a sistemului de învățământ clujean, de a interacționa cu decidenți din sistemul de educație, cu reprezentanți ai autorităților locale și centrale și de a contribui la soluționarea de probleme, prin asumarea unor decizii și elaborarea unor strategii pe termen mediu și lung.
StiriMed: Atunci când nu sunteți la inspectorat, cum arată o zi din viața dvs? Ce pasiuni are un profesor în 2021?
Marinela Marc: Din păcate, această funcție este una full time, care îmi lasă foarte puțin timp pentru mine. Timpul liber, atâta cât există, mi-l petrec cu familia și mă bucur de fiecare clipă în care avem ocazia să fim împreună. Îmi place să citesc, să gătesc, să călătoresc și să descopăr locuri noi.
StiriMed: Dacă nu ați fi fost profesor, ați fi fost… ?
Marinela Marc: Dacă nu aș fi fost profesor, aș fi lucrat cu siguranță în domenii de activitate care presupun comunicarea.
StiriMed: Cea mai de preț lecție primită din familie, de la părinți/bunici, este…?
Marinela Marc: Modestia și altruismul.
StiriMed: Cadoul care v-a impresionat cel mai mult, primit într-un martie?
Marinela Marc: Mesajele de afecțiune, apreciere și recunoștință primite de la cei doi copii ai mei și de la soț.
StiriMed: In luna femeii, ce mesaj aveți pentru colegele dvs din școlile românești?
Marinela Marc: La mulți ani, tuturor doamnelor și domnișoarelor care vă desfășurați activitatea în învățământ ! Nu doar în această lună, ci viața întreagă să vă fie plină de iubire, respect și înțelegere ! Vă urez să ştiți să aprindeți în sufletul fiecărui învăţăcel bucuria cunoaşterii, să nu uitați că sunteți chemate la desfășurarea unei profesii deloc ușoare, purtând responsabilitatea de a lumina minți și de a forma caractere. Fie ca această primăvară să vă dea puterea să vă asumați responsabilitatea de a fi adevărate modele pentru elevii voștri, contribuind cu răbdare, creativitate și înțelegere la formarea lor ca oameni, să fiți sănătoase, să aveți parte de împliniri personale şi profesionale, forţă şi energie în faţa provocărilor, speranţă și încredere că puteți depăși orice încercare la care viața vă supune!