Lecția de sinceritate. Un medic stomatolog din Cluj vorbește deschis despre profesie, câștigurile dentiștilor și despre ce înseamnă să faci medicină dentară în plină pandemie
Dr. Florin Ardelean este medic stomatolog în Cluj și este un doctor extrem de sincer, care nu se ascunde după deget atunci când trebuie să vorbească și despre lucrurile mai puțin roz din viața profesională.
A decis să practice servicii premium, la prețuri mai puțin premium și fiecare pacient care ajunge în fața sa e tratat ca și cum el ar fi cel care are nevoie de un consult dentar.
Citiți un interviu în care dr. Florin Ardelean răspunde fără ocolișuri chiar și la întrebări spinoase, la care, de multe ori, interlocutorii aleg să spună „pas”.
Iar la final, veți găsi și câteva recomandări bune de urmat ca să ne păstrăm dinții sănătoși și să avem cât mai rar nevoie să ajungem la cabinet, mai ales în această perioadă în care e indicat să interacționăm mai puțin unii cu alții.
ȘtiriMed: Cum și de ce ați luat decizia să deveniți medic stomatolog?
Dr. Florin Ardelean: Asta este o poveste ce începe de foarte mult timp. Aș putea spune că meseria de medic este o tradiție la noi în familie, drept urmare totul a decurs ca fiind firesc. Nu vedeam alta meserie, alt job, pe care aș fi dorit s îl fac. Dorința de a fi medic a fost mereu acolo, de când mă știu.
Un unchi de-al tatălui meu, pe nume Caprariu Florin, a fost medic în Cluj, coleg cu nimeni altul decât Iuliu Hatieganu… alt unchi, pe nume Gheorghe Buzoianu, a fost cel ce a pus bazele clinicii de O.R.L. din Cluj. Mătușa mea este medic oftalmolog, nașa mea de botez este medic orl-ist și lista poate continua.
Mulți își doresc sa devină polițiști sau pompieri, joburi de eroi,cum aș putea spune, eu am vrut să fiu medic și atât.
Decizia de a fi dentist este datorită părinților mei și a fratelui meu, Ardelean Emil și, datorită lui îmi pot desfășura acum activitatea după bunul meu plac.
ȘtiriMed: Cât de tare ați fost pus la încercare/v-a fost pusă activitatea la încercare de pandemie? Ați observat reticență din partea pacienților, de a mai veni la cabinet?
Dr. Florin Ardelean: Pandemia, deși este un lucru absolut groaznic și tragic, este și un motiv de reflecție pentru mine. Doar așa am putut pune în balanța lucrurile și am devenit mult mai recunoscător pentru ce am. În același timp am înțeles ce înseamnă sa stai acasă timp de 2 luni, fără pic de venit (Eu fiind SRL nu am beneficiat de nimic din partea statului), am înțeles ce înseamnă responsabilitatea unei afaceri și responsabilitatea față de un angajat. Lucruri ce nu ne sunt prezentate în facultate.
Cât despre partea de medicină, a fost un dezastru. Decizia autorităților de a închide, de pe o zi pe alta, cabinetele a dus la o izbucnire de probleme dentare, urgențe pe care nu aveam cum sa le tratez. Mă sunau pacienții șimă rugau să îi ajut, însă nu aveam cum.
După 2 luni în care nu am lucrat, mi-au trebuit încă 2 luni pentru a putea aduce la zi toți pacienții cu probleme.
Inițial, pacienții care veneau la cabinet, întrebau dacă există sau nu taxa de COVID, pentru ca așa aud la TV. Am ales să nu pun taxa pe COVID, am ales sa păstrez aceleași tarife, doar ca sa își poată trata mai departe afecțiunile dentare.
Acum nu mai avem aceasta problemă, pacienții sunt ceva mai relaxati. Majoritatea dintre ei respecta regulile de distanțare socială și igiena. Lucru foarte bun
ȘtiriMed: Dincolo de profesionalism, care ar trebui să fie principalul atu al unui medic stomatolog, în relația cu pacientul?
Dr. Florin Ardelean: Cuvântul cheie de aici este relația și, ca în orice relație, este nevoie de comunicare și încredere, dacă nu exista astea 2 lucruri absolut esentiale, atunci profesionalismul nu este îndeajuns. Sunt pacienți cu numeroase probleme, majoritatea dintre acestea sunt traumele din trecut. Mereu aud povești cu tratamente de canal făcute fără anestezie sau extractii pe „viu” și tind sa ii cred în totalitate. Trebuie empatizat cu ei și asigurați de faptul ca sunteți o echipa medic-pacient.
Problema pe care o văd cel mai des, inclusiv la mine, este faptul că medicul devine frustrat, supărat sau orice alte emoții intense ce ne deturneaza creierul de la a funcționa în parametri optimi. Asta tine de inteligența emoțională a fiecăruia.
De exemplu: vine un pacient, pacientul prezintă o leziune carioasă și o evaluezi ca fiind simpla. Totul merge bine, până în momentul când trebuie făcută obturația (plomba) pe dinte și dintr-un motiv sau altul intră puțina saliva sau sânge în câmpul operator, izolezi din nou și mai bine și iar se întâmpla sa intre puțina saliva, te regrupezi, reiei manopera și iar se întâmplă. Nu știu cum sunt alții, dar eu în momentul ăla sunt cât se poate de furios, nu pe pacient, nu pe carie, sunt nervos pe mine ca nu sunt capabil să rezolv. În acele momente cea mai buna rezolvare este sa temporizezi, dacă se poate.
ȘtiriMed: Numeroase studii si sondaje arată că românii sunt pe ultimul loc în Europa, atunci când vine vorba de mers la controale stomatologice periodice, ba chiar și la spălat pe dinți. Considerentul financiar l-as exclude, mai ales dacă ne gândim la faptul că o pastă de dinți + o periuță pot fi cumpărate chiar și cu 5 lei, iar consultațiile se pot face și prin CAS în multe cabinete stomatologice. Atunci, care ar fi o posibilă explicație?
Dr. Florin Ardelean: Nu este un răspuns deloc simplu, dar voi încerca sa răspund cât pot de bine. Cauzele sunt multiple. Una dintre ele este frica de a merge la stoma pentru că doare. Cine a zis că nu mai există durere în stoma, a mințit. Unii pacienți au un prag mai ridicat al durerii, ei sunt cei mai curajoși. Ne place sa lucrăm cu ei, dar sunt doar o parte. Cei cu un prag ceva mai scăzut, trebuie abordati treptat, exact cum ai aborda un copil. Dacă i-ai câștigat încrederea și relația medic-pacient se maturizează, atunci asta este o victorie incredibilă.
Un alt motiv este educația. Din păcate, trăim într-o societate slab educată din punct de vedere medical. Sistemul medical este la pământ, pandemia nu a făcut decât să ne arate de fapt acest lucru. Educația medicala este slab implementată. Până și banalul periaj al dinților nu este explicat și oamenii trebuie sa învețe de unde pot.
Frica de necunoscut este încă un motiv. În mod natural avem anxietate de necunoscut. Dacă ai 20 de ani, nu ai avut educația necesară până acum, dar ai dobândit-o pe parcurs, tot îți este teamă să mergi pentru prima dată la stomatolog. Nu știi ce ce te așteaptă.
ȘtiriMed: Cum s-ar putea implica medicii dentiști în educarea populației, cu privire la necesitatea controalelor stomatologice periodice?
Dr. Florin Ardelean: În ziua de azi sunt nenumărate canalele de comunicare medic-pacient. Poți comunica cu pacienții prin diferite aplicații pe telefon, diferite platforme (Facebook, Youtube, Instagram) trebuie doar să vrei acest lucru. Nu este deloc ușor ca și acasă sa te sune pacienții mereu, însă asta înseamnă jobul de medic. Ai dreptul la odihnă și timp liber, dar în același timp ai depus un jurământ la finalul facultății și asta e mai important decât orice.
ȘtiriMed: În materie de estetică dentară, care sunt cele mai solicitate proceduri?
Dr. Florin Ardelean: Albirea dentară. Asta este de departe cea mai solicitată. Mulți pacienți caută soluții semi-profesionale și ajung să fie dezamăgiți, apoi, când testează ce se poate face în cabinet, rămân absolut uimiți.
A doua pe listă sunt detartrajele/igienizările. Chiar dacă pacienții vin pentru motive estetice, procedura de detartraj este una extrem de simplă, ieftină, ușoară și eficientă pentru a preveni probleme gingivale, parodontale, halena(miros neplăcut al gurii), estetice etc
ȘtiriMed: Și, pentru că în România circulă mitul “dentiștii au bani să îi întoarcă cu lopata”, care e realitatea de fapt? Care e raportul încasări – cheltuieli?
Dr. Florin Ardelean: Acum ajungem la un subiect extrem de interesant pentru toată lumea. Toți știu ca dentiștii sunt plin de bani, corect? Poate ca așa este, dar nu e și cazul meu.
Eu personal lucrez în cabinetul fratelui meu, nu plătesc chirie, doar cheltuieli de cabinet. Când am terminat facultatea am avut luxul de a lucra exact așa cum vreau, așa că am descis sa lucrez total premium, indiferent ce înseamnă asta. Am făcut studiu, am cumpărat cele mai bune materiale,din punctul meu de vedere, am abordat tehnica pe care aș fi lucrat eu mie. În acest mod, costurile mele sunt mari și ca să fie mai simplu dau exemplu un tratament de canal. Voi pune la calcul doar consumabilele nu și instrumentarul și dotarea.
Tratamentul pe canal este de 120 de lei pe canal. Unii dinți au 1 canal, alții 4. în funcție de dinte, diferă și costul total (costurile pe care le exprim aici sunt strict din practica mea curentă și vorbesc doar în numele meu propriu)
Pentru a face un tratament de canal am nevoie de cel puțin 3 ace manuale și minimum 3 rotative.
Am nevoie de soluții de curățat canalul și de obturat.
3 ace manuale = aprox 10 de lei (nu le refolosesc)
3 ace rotative (Coltene Hy-Flex EDM), le folosesc de 3-4 ori pentru a nu se rupe pe canal, o cutie costa 200 de lei, deci 50 lei.
Soluția de curățat pe canal, diga izolatoare, obturația pe canal cu sealer le evaluez la 15 lei.
Timp de lucru 20 de min. Total consumabile 75 de lei, profit de 45 de lei. Deci nu este așa mult, parca nu merită, așa-i? Dar de cele mai multe ori după un tratament de canal, mai vine și o obturație pe dinte. Costurile acolo sunt astea:
1 unidoză de compozit este 15 lei
1 aplicator de sistem adeziv, 5 lei
1 matrice, 5 lei
1 guma de finisat, 5 lei
Totalul ajunge la 30 de lei, prețul de cost este 100 de lei, profit de 70 de lei.
Asta este profitul brut fără a se calcula instrumentarul, piesele de mână, sterilizarea, frezele necesare și dotarea necesară și, mai ales, fără asistenta medicală a medicului.
Per total, profitul brut după 35-40 de minute este de 115 lei.
Dacă aș lucra cu materiale mai economice, profitul meu ar putea arăta dublu sau triplu. Aleg sa fiu de partea pacientilor cât pot.
Din păcate urmează o majorare de prețuri în toată piața, din cauza faptului ca măștile, halatele, mănușile, dezinfectanții s-au scumpit și se vor mai scumpi.
ȘtiriMed: Un sfat/o recomandare pentru cititori: având în vedere că în a ceastă perioadă recomandarea de bază e să evităm ieșirile, dacă nu sunt urgente, care e rutina zilnică pentru a ne păstra sănătatea orală și care ar fi cele mai mici semne care ar trebui să ne trimită către un cabinet stomatologic?
Dr. Florin Ardelean: Cel mai bun sfat ce îl pot oferi este sa își păstreze sănătatea psihică, pentru ca aceasta este în cel mai mare pericol acum.
Să se evite deplasările, pe cât posibil. Dacă se poate face consult prin telefon, acolo unde este cazul, să se facă (în sensul că dacă un pacient este îngrijorat despre ceva pată pe dinte, poate trimite o poză pe telefon).
Regulile de baza rămân aceleași, periaj corect de 2 ori pe zi, dimineața și seara.
Periuta electrică ajuta mai mult decât una manuală, de cele mai multe ori.
Dușul bucal sau irigatorul bucal este mereu o investiție bună.
Apa de gură să fie folosită, recomand după periaj pentru a clăti cât mai bine.
A nu se ignora consultul de 6 luni, este mai bine să se prevină, decât să se trateze.