Selectați pagina

Edu.Door – educaţie outdoor inovativă pentru incluziune socială. Un proiect pentru reducerea abandonului școlar

Edu.Door – educaţie outdoor inovativă pentru incluziune socială. Un proiect pentru reducerea abandonului școlar

Un proiect inedit s-a desfășurat în trei școli din județul Cluj. Edu.Door a încercat să prevină și să reducă abandonul școlar timpuriu, în principal prin activități de dezvoltare personală și educațională în cadrul unor cluburi educative outdoor. Au fost vizați elevii de entie romă, dar și cei din mediul rural care provin din comunități dezavantajate.

Fundația centrul de resurse pentru comunitățile de romi (Lider de Parteneriat), având ca parteneri Inspectoratul Școlar Județean Cluj(Partener 2), Școala Gimnazială „Traian Dârjan”(Partener 3), Școala Gimnazială „Liviu Dan” Mociu, comuna Mociu (Partener 4), anunță lansarea proiectului cu titlul: Edu.Door – educaţie outdoor inovativă pentru incluziune socială (contract de finanțare 147426/08.12.2022, ID proiect 153429, care este finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014 – 2020, Axa prioritară nr. 6 – Educație și competențe Prioritatea de investiție – 10.i. Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de învățare formale, nonformale și informale pentru reintegrarea în educație și formare, apel de proiecte Componentă 1 – Apel : POCU/987/6/26/Operațiune compozită O.S 6.3,O.S 6.6/26/Operațiune compozită O.S 6.3,O.S 6.6.

Bugetul total al proiectului este de 1.681.502,95 lei, din care finanţare nerambursabilă în sumă maximă de 1.637.759,18 lei. Valoarea co-finanțării eligibile a parteneriatului este în valoare de 43.743,77 lei. Proiectul se implementează în municipiul Cluj, județul Cluj, pe o perioadă de 14 luni, în perioada Noiembrie 2022 – Decembrie 2023.

Obiectivul general al proiectului este crearea premiselor de reducere și prevenire a abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal pentru un numar de 321 de elevi înscrişi în învățământul primar și gimnazial la Școala Gimnazială Traian Dârjan, Municipiul Cluj Napoca, județul Cluj, Școala Gimnazială “Liviu Dan” Mociu, comuna Mociu, județul Cluj, Școala Primară Crișeni, comuna Mociu (structură arondată fără personalitate juridică), inclusiv la parcursuri de învățare nonformale și informale pentru reintegrarea în educație si formare.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt următoarele:

  1. Obiectiv specific 1 – Dezvoltarea pe o perioada de 13 luni în Școala Gimnazială Traian Dârjan, Municipiul Cluj Napoca, județul Cluj, Școala Gimnazială “Liviu Dan” Mociu, comuna Mociu, județul Cluj, Școala Primară Crișeni, comuna Mociu (structura arondată fără personalitate juridică), a unui program complex de acțiuni care să creeze premisele de reducerea părăsirii timpurii a școlii prin măsuri integrate de prevenire și de asigurare a oportunităților egale pentru 321 de elevi aparținând grupurilor vulnerabile, cu accent pe elevii aparținând minorității roma și elevii din mediul rural/comunităţile dezavantajate socio-economic.
  2. Obiectiv specific 2 – Îmbunătățirea competențelor pe o perioada de 13 luni a unui număr de 40 de persoane aparținând personalului didactic din învățământul pre-universitar din Școala Gimnazială Traian Dârjan, Municipiul Cluj Napoca, județul Cluj, Școala Gimnazială “Liviu Dan” Mociu, comuna Mociu, județul Cluj, Școala Primară Crișeni, comuna Mociu (structura arondată fără personalitate juridică), în vederea promovării unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor și a unei școli incluzive.
  3. Obiectiv specific 3 – Promovarea pe o perioada de 13 luni, de către si pentru cei 321 de elevi înscrişi in Școala Gimnazială Traian Dârjan, Municipiul Cluj Napoca, județul Cluj, Școala Gimnazială “Liviu Dan” Mociu, comuna Mociu, județul Cluj, Școala Primară Crișeni, comuna Mociu (structura arondată fără personalitate juridică), a temelor orizontale din POCU 2014-2020, referitoare la dezvoltare durabilă, egalitate de șanse, nediscriminare, egalitatea între femei și bărbaţi, accesul la educație pentru elevi cu dizabilități.

Conceptul principal al proiectului este evidențiat în mod special de înființarea si apoi derularea acțiunilor de dezvoltare personală și educațională în cadrul CLUBURILOR EDUCATIVE OUTDOOR. Se vor înființa în școlile implicate în proiect. Din perspectivă strategică, conceptul edu.door, propus în proiect, se referă la proiecția unor acţiuni de dezvoltare personală și educațională, reprezentând ideea de edu/educaţie, dar și promovarea în spațiul din afara sălilor de clasa (.door) și în spațiul public (.door) a rezultatelor obținute de copii. Conceptul proiectului reprezintă și o poarta (.door) spre promovarea interculturalităţii, șanse egale, antidiscriminare, dezvoltare durabilă.

Activităţile principale ale proiectului:
• Activitatea 1 Managementul proiectului;
• Activitatea 2 Informare și publicitate;
• Activitatea 3 Desfășurarea procesului de înscriere și selecția profesorilor și elevilor în grupul ţintă;
• Activitatea 4 Realizarea programului de perfecționare profesională în domeniul organizării și furnizării educației nonformale în sistem outdoor;
• Activitatea 5 Activități de tipul cluburilor pe domenii de interese (pentru dezvoltarea aptitudinilor socio-emoționale, pentru favorizarea auto-exprimării, cu accent pe dezvoltarea limbajului, pentru a putea exersa coordonarea şi funcțiile motorii sub supraveghere şi prin interacțiune cu personalul);
• Activitatea 6 Programe de prevenire a părăsirii timpurii a școlii prin activități care dezvoltă talentele copiilor, spiritul de echipă, creativitatea, abilitățile de leadership etc;
GRUPUL ȚINTĂ VIZAT ÎN PROIECT a fost format din 40 de profesori/personal de sprijin și 321 de elevi înscrişi în școlile implicate în proiect.

Rezultatele principale obținute în proiect sunt:
• Realizarea unei conferințe de presa de lansare și închidere a proiectului;
• Selecția grupului ţintă: 40 de profesori și 321 de elevi din în școlile implicate in proiect;
• Elaborarea și adaptarea metodologiei de implementare educațională în sistem outdoor pas cu pas și a temelor educaţionale de lucru;
• 40 de participanți profesori au participat la un curs și în urma susținerii examenului au obținut credite profesionale transferabile, conform reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Educației.
• Dotare și înființare 3 cluburi de dezvoltare personală și educațională outdoor în școlile implicate in proiect;
• Derularea acțiunilor de dezvoltare personală și educațională outdoor în cluburile din școlile implicate in proiect. Conceptul cluburilor are caracter outdoor, în sensul în care activităţile educaţionale să nu se desfășoare în sălile de clasă. În consecință, localizarea cluburilor este în bibliotecile școlilor, după caz în curtea școlilor, săli de sport, etc.
• Crearea premiselor privind creșterea ratei de participare în învățământul primar și gimnazial și prin dezvoltarea unor măsuri integrate de prevenție;
• Sprijinirea diversității și toleranței în cadrul școlilor; Respectarea egalității de șanse/nediscriminare/egalitatea între femei și bărbaţi/accesul la educaţie pentru elevi cu dizabilități; Promovarea masurilor de dezvoltare durabilă (în special a celor de protejare a mediului); Promovarea nediscriminării; Se urmărește crearea premiselor privind creșterea ratei de participare în învățământul primar și secundar și prin dezvoltarea unor măsuri integrate de prevenție;
• Realizarea lunară a revistelor școlilor de către elevii și profesorii implicați;
• Elaborarea în fiecare școală implicată și promovarea unei cărți cu titlul Happy Book (în format fizic și electronic);
• Elaborarea în fiecare școală implicată și promovarea câte unui film de prezentare a acțiunilor realizate prin proiect; Distribuirea filmelor de prezentare către 200 de persoane/instituţii/autorități;
• Elaborare în fiecare școală implicată de planuri de acţiune de dezvoltare personală și educativă outdoor;
• Sprijinirea diversității și toleranței în cadrul scolii;

Să fim activi și responsabili în procesul de promovare și implementare a domeniilor orizontale privind egalitatea de șanse, inovarea socială, dezvoltarea durabilă, antidiscriminarea.

Despre autor