#FEMEI DE BINE Carmen Cojan, mama creativă si norocoasă, care a pus bazele unui business pentru bebeluși și părinți. Ghidușel, locul unde informațiile și joaca fac casă bună
Atunci când i se naște un copil, o femeie pune, de obicei, frână vieții profesionale și se dedică aproape exclusiv creșterii și educării micului pui de om, care pășește în lume. În ultimii ani, însă, asistăm la un fenomen al mamelor care prind aripi, odată cu nașterea fiecărui copil. Și nu doar că își îngrijesc exemplar puii, dar, reușesc, fie să exceleze și pe parte profesională, fie să se reinventeze și să intre în categoria antreprenorilor, care își pun amprenta asupra celor din jurul lor.
Din cea de a doua categorie, a super-mamelor care fac antreprenoriat, nu doar ca să câștige bani în timp ce au grijă de copiii lor, ci și educă prin intermediul activității lor, face parte și Carmen Cojan.
Carmen este o mamă din Cluj, care, odată cu maternitatea a devenit antreprenor. Cu toate că nu acesta a fost cuvântul care i-a venit în minte în momentul în care a decis să pună bazele Centrului Ghidușel – un loc unde organizează ateliere pentru bebeluși și copii de 1 – 3 ani. Centrul este unic în Cluj, pe de o parte pentru că părinții și bunicii sunt implicați în atelierele destinate celor mici, pe de altă parte, pentru că la Ghidușel, jocul și informațiile se împletesc firesc.
Aflați din interviul de mai jos cum reușește Carmen Cojan să fie și mamă, și soție, și educator, și antreprenor.
ȘtiriMed: Cine este Carmen Cojan și cum ai luat calea antreprenoriatului?
Carmen Cojan: Întrebarea asta mă duce cu gândul la un exercițiu pe care ești rugat să-l faci când mergi la un curs de dezvoltare personală sau profesională și anume să te descri folosind fiecare literă din numele tau.
Carmen
C- curioasă, creativă, curajoasă
A- ambiție, atenție, autocontrol
R- răbdătoare, recunoscătoare
M- meticuloasă, mulțumită
E- energică, entuziasmată
N- nostimă, norocoasă,
Dar, din toate descrierile enumerate, mă opresc la a spune că sunt creativă și norocoasă (cu riscul de a părea lipsită de modestie ).
Creativă, pentru că iubind copiii și făcând ceea ce mi-a fost dat să fac și anume să lucrez cu cei mici, ideile vin din mii de locuri. Pot veni idei din gesturi, din cuvinte, dintr-o imagine, dintr-o privire sau dintr-o nevoie. Tot ce trebuie să fac este să fiu prezentă. Iar copiii în timp m-au învățat să fac asta. Să fiu atentă și recunoscătoare pentru tot.
Norocoasă sunt pentru faptul că fac ceea ce imi place și simt că pentru asta am fost facută. Să mă înconjur de ochișori curioși, de urechi ciulite, de mânuțe și piciorușe ghidușe și mai presus de toate de zâmbete care vin să spună „Servus Carmen, astăzi cu ce ne jucăm? Ce mai cântăm? Ce ne-ai mai pregătit? :))
În momentul în care am făcut primul pas pe acestă cale nu m-am gândit neapărat la termenii de business sau anteprenoriat. Eu voiam ca din practica mea de mai bine de 10 ani în educație și din tot ce am studiat să dau mai departe proaspeților părinți și copilașilor acestora printr-o altă formă, una plină de iubire.
ȘtiriMed: Ce este Ghidușel și ce se întâmplă acolo? Cui îi e destinat?
Carmen Cojan: Sunt locuri unde primești informații, dar nu poți duce și copilașul cu tine. Sunt locuri unde poți duce copilul la joacă, dar nu primești informații.
Ghidușel vine să îmbine aceste două elemente: informația și joaca copiilor în prezența părintelui. Este o provocare, dar experiența și studiile în domeniul psihologiei și educației m-au învățat să adaptez situația nevoilor și să creez ceea ce este necesar.
Ghidușel este un spațiu creat pentru joaca și dezvoltarea celor mici. Aici mă refer, atât la atelierele destinate bebelușilor de 0-12 luni,cât și copiilor de la 1 la 3 ani.
Atât parinților, cât și bunicilor le sunt oferite informații actuale despre creșterea și educarea copiilor, prezentate și exemplificate în timpul atelierelor.
Ghidușel oferă ateliere tematice și de socializare. Atelierele tematice sunt din cele mai diverse:
Atelierele pentru bebeluși
Atelierele pentru tătici și pitici
Ateliere de pictură liberă
Ateliere de euritmie
Ateliere de engleză
Ateliere senzoriale
Atelierele de motricitate fină și grosieră
Ateliere de muzică
Ateliere despre animale, fructe, legume, mijloace de transport, despre emoții, forme geometrice, decupaj etc.
Absolut toate au o tematică și sunt adaptate vârstei copilașilor. Avem un program de ateliere de luni până vineri, iar sâmbata este întâlnire de dezvoltare personală adresată părinților.
Avem și o altă categorie de activități pe care le numim „Intâlnire cu părinții” în care se oferă informații și din alte domenii dar care au legatură directă cu creșterea copiilor.
Toate îmi sunt dragi dar câteva sunt speciale și au ca resursă și inspirație familia: copilul și soțul meu
Atelierul tăticilor
Atelierul bebelușului
Atelierul de pictură liberă
În ceea ce privește Atelierul tăticilor, îl văd ca un moment de conectare și timp de calitate tată-copilaș. Noi mămicile avem grupuri de discuții, întâlniri dar pentru tătici nu există ceva anume creat iar acest atelier vine să le ofere asta (deși tăticii sunt bineveniți și în cadrul altor ateliere).
Un alt atelier pe care îl iubesc este Atelierul bebelușului ghiduș. Aportul aici îl are fiul meu. De la el a pornit și din nevoia de a forma ceva pentru cei mai mici dintre cei mici.
Este atelierul despre perseverență :)). Să vezi etapele dezvoltării cum iau naștere chiar sub ochii noștrii: prima rostogolire, primul mers de-a bușilea, primii pași. Și ce e și mai frumos când vezi susținerea care se crează și cum toate ne bucurăm pentru realizarea fiecărui puiuț.
Pe cât pot ofer informații și pregătesc activitățile în așa fel încât mămicile să înțeleagă cum funcționează creierul bebelușului, care sunt etapele în dezvoltare și în realizarea achizițiilor de bază dar și ce jocuri mai pot face acasă.
Atelierul de pictură liberă este activitatea cea mai „murdăricioasă” dar care aduce cele mai multe zâmbete și implicare. Aici copiii pictează cu tot corpul și sunt lăsați, cu minimă intervenție din partea adultului să exploreze forme, culori și texturi. Toate acestea pe o suprafață mare pregatită special.
Învățarea e asigurată iar distracția garantată :))
Iar în ceea ce privește muzica, un proiect inedit a fost colaborarea cu cei de la Zănatec și prin ei copiii de la Ghidușel au avut parte de concerte de muzică clasică. A fost de vis. Părinți și copii jucându-se și ascultând în același timp muzică de calitate la Ghidușel.
Împreună se învață prin joc și explorare ce înseamnă mediul unei grupe de creșă/gradiniță.
Prin socializare copilul descoperă lucruri minunate care se pot face împreună cu alți copii, cum să empatizeze cu bucuriile și suferințele lor, cum să raspundă și să acționeze în situații limită.
Ghidușel oferă activități tematice specifice vârstei și pe înțelesul celor mici, prin care se facilitează interacțiunea copiilor și părinților și se face îndrumarea în desfășurarea jocului ca astfel cei mici să primească cea mai bună formă de învățare.
ȘtiriMed: Cum a încolțit ideea de Ghidușel?
Carmen Cojan: Când am început, era anul centenar și imi doream să fie un loc specific pentru bebeluși și copii, deci 0-3 ani, cu un nume românesc, ceva al nostru, autentic și care să descrie copilul în esență: energic, curios, în căutare și în descoperire și care mereu întreabă Dar de ce?, Dar cum?, Dar care?, Dar cât?, Dar unde? :))
Așa a apărut Ghidușel.
Dar Ghidușel e și despre părinți. Părinți care iși doresc să cunoască, să înțeleagă și să crească autentic împreună cu copilașii lor. Ghidușel este locul în care încă de la bebeluși, mămicile se întâlnesc, primesc sprijin, socializează și se descoperă prin joc alături de puiuți. Copilașii învață și explorează lumea cu parintele alături, ca și cum ar merge la creșă sau grădiniță dar nu rămân doar cu educatoarele ci părintele îi însoțește, îi sprijină și îi susține emoțional.
ȘtiriMed: Cine stă în spatele proiectului și ce a însemnat drumul de la idee la proiect propriu-zis?
Carmen Cojan: În spate stă pasiunea, studiul și implicarea.
Am absolvit ca șefă de promoție pedagogia având și dublă specializare educator- învățător, puericultura, iar ca și aprofundare a studiilor Consiliere educațională în cadrul UBB Facultatea de psihologie și știinte ale educației.
Însă în acest domeniu este esențial să înveți mereu, să te informezi despre cele mai noi studii în ceea ce privește comunicarea verbală și nonverbală infantilă, psihologia vârstelor, metode și tehnici de predare și abordare în ceea ce privește copilul mic, abordări de parenting.
Spre exemplu, tot mai multe studii arată limpede că ceea ce va face un bebeluş depinde de dezvoltarea propriului său creier, iar acesta are legatură directă cu ceea ce face puiul de om şi cât de mult face.
În perioada intrauterină şi în primii ani de viaţă are loc o creştere spectaculoasă a creierului care îl ajută pe copil să realizeze cât mai multe activităţi. Stimularea de tip cauză-efect, trăită ca rezultat al angajării în activitate, joacă un rol important în promovarea dezvoltării viitoare a creierului. Copii crescuţi în condiţii evidente de deprivare vor avea întârzieri în dezvoltare iar absenţa oportunităţilor de a-şi exersa facultăţile, dezvoltarea neurologică va fi încetinită. Creierul, experiența și comportamentul (ca rezultat) sunt strâns legate.
Apoi se știe [sau ar trebui să se știe :)) de către toți cei care construiesc activități pentru copii] că jocul este metoda fundamentală prin care copiii învață despre lumea din jur și despre emoții (lumea din interiorul lor). Friedrich Froebel, 1782-1852, educator german, a fost printre primii pedagogi care a înţeles că jocul este activitatea de bază la vârsta preşcolară şi de aceea reprezintă o modalitate de influențare și educație a copiilor.
Cu acestea și foarte multe alte cunoștinte construiesc activitățile, atelierele și întâlnirile cu copilașii, bebelușii și părinții acestora.
ȘtiriMed: Cum reușești să îmbini viața de mamă, soție și antreprenor?
Carmen Cojan: Este cea mai frumoasă provocare care mă onorează, care mă face să cresc și mă motivează.
Provocarea înseamnă să gestionezi timp, emoții și implicare. Doar că dacă toate astea au ca măsură iubirea și pasiunea pentru ce fac, lucrurile se așează și se acceptă. Iar pe de altă parte atunci când simt ca e mai greu, sau sunt mai obosită, sau mai copleșită, familia și oameni faini ce îi am în jurul meu mă încarcă pozitiv și sunt acolo pentru suflet. Tare le sunt recunoscătoare.
ȘtiriMed: Care ar fi planurile de viitor pentru Ghidușel?
Carmen Cojan: Ghidușel mai înseamnă pentru mine și Ghid pentru el. Pentru el, copilul cel mic de 0-3 ani, care are nevoie de joacă adecvată și potrivită ca să înțeleagă și să descopere lumea nouă în care a venit, dar și pentru El părintele sau mai bine spus copilul din inima părintelui.
Se spune că o dată cu nașterea copilului se naște încă o dată părintele. Apoi începe și pentru acesta un proces de acceptare și de dezvoltare personală ca în paralel cu asta să își crească copilul cât de bine poate, știe și acceptă. Îi admir pe parinți și forța lor interioara.
Acesta este planul de viitor pentru Ghidușel. Să fie un loc plin de iubire pentru copii și părinți, unde venind să primească cunoștințe, înțelegere și susținere iar jocul să fie în centrul tuturor acestora, în beneficiul copilului.