Select Page

#femeidebine Simona Baciu, dascălul care a fondat cea mai bună școală românească: „Am transformat neîncrederea în încredere și am căpătat putere”

#femeidebine Simona Baciu, dascălul care a fondat cea mai bună școală românească: „Am transformat neîncrederea în încredere și am căpătat putere”

#femeidebine

Prin intermediul campaniei #femeidebine, ȘtiriMed vă invită să cunoașteți câteva femei, a căror poveste poate fi o sursă de inspirație pentru oricine vrea să se angreneze într-un proiect personal. Sunt femei puternice,  femei care și-au pus amprenta în societatea în care trăiesc, femei ce par neobosite atunci când luptă pentru ceva. Simona Baciu, fondatoarea școlii Transylvania College din Cluj-Napoca – desemnată drept cea mai bună școală românească –  este ea însăși o poveste. Vă invităm să aflați, din rândurile următoare, câte ceva din vasta experiență a Simonei Baciu.

ȘtiriMed: Cine e Simona Baciu și cum ați ajuns să fiți un stâlp al educației, nu doar în Cluj-Napoca, ci în întreaga lume, dacă ar fi să îi contabilizăm pe toți elevii dumneavoastră?

Este foarte greu să vorbesc despre mine, iar întrebarea la care vreau să vă răspund mă duce imediat cu gândul la copiii care au crescut sub ochii mei în ultimii 25 de ani.

Eram întotdeauna pasionată de educație și îmi plăcea să fiu înconjurată de copii. Curiozitatea lor continuă mă fascina și mai ales acea sclipire pe care o vedeam în ochii lor când aflau ceva nou, nemaiîntâlnit. Acesta a devenit forța motrice pentru mine de a cunoaște cât mai mult, de a învăța și a mă dezvolta permanent pentru a putea să-i întâmpin mereu cu concepte noi și fascinante.

Visul meu era înființarea unui mediu prietenos și cald pentru acești copii, în care învățarea să fie o pasiune și în care ei să își dezvolte nu doar cunoștințele, ci și caracterul și competențele, să-și găsească vocea, motivația și chemarea în viață. De-a lungul anilor, începând cu prima grădiniță Happy Kids și până la dezvoltarea școlii Transylvania College, recunoscută azi la nivel național și internațional, mi-am urmat în permanență viziunea: predarea din inimă pentru bunăstarea elevilor mei. Am fost foarte norocoasă să fiu înconjurată de profesori dedicați și entuziaști, care au acceptat nevoia dezvoltării continue, pentru a îi putea îndruma și susține cât mai bine pe elevi, precum și de o comunitate de părinți care au înțeles și au îmbrățișat nevoia schimbării în educație, oferindu-ne suport și încredere. Astfel am ajuns, de-a lungul anilor, cum m-ați numit azi – un stâlp al educației – sau, mai bine zis, așa și-a lăsat educația continuă amprenta pe personalitatea mea, transformându-mă în ceea ce sunt și ceea ce susțin din tot sufletul: un suporter al educației care are în vizor starea de bine a elevilor, ca aceștia să se devină încrezători, responsabili și creativi, pregătiți pentru provocările din viitor și îndeplinindu-și entuziasmați visele.

Cuvintele scrise de Ramona, fostă elevă, azi profesor la Transylvania College, definesc foarte simplu ce am visat: să creștem oameni de caracter, oameni care la rândul lor vor fi modele de creștere pentru alții. Eram o copilă de 11 ani fără nicio idee de viitor. Acolo a început un șir lung de ore, care au devenit zile, ce s-au metamorfozat în ani, anii în amintiri și amintirile în caracter.


ȘtiriMed: Ați pornit la drum cu o grădiniță. Cât de plină de greutăți a fost calea până la Transilvania College cea de azi – cea mai bună școală românească?

Nu mă gândesc la greutăți, pentru că acesta este un cuvânt pe care eu nu îl folosesc. Întotdeauna m-am uitat la partea plina a paharului și când nopțile erau inundate de gânduri provocatoare, cu ochii închiși vedeam întotdeauna bucuria și zâmbetul unor copii care se joacă împreună, învață și construiesc relații.

Provocările pe care le-am avut au fost de fapt lecțiile cele bune din care am crescut. Atunci mi-am dat seama cât este de important să am alături familia și prietenii adevărați. Schimbarea mentalității este cea mai mare provocare și a început cu schimbarea propriei mele mentalități. Tot ce am făcut la TC de azi este că am învățat întâi pe propria piele. Am crescut și am învățat din discuțiile dificile, am transformat neîncrederea în încredere și am căpătat putere, cu cât am văzut că mai multă lume înțelege nevoia de schimbare și transformare. Eticheta de Transylvania College – cea mai bună școală românească nu înseamnă foarte mult pentru mine, decât dacă aceasta se poate defini printr-o echipă extraordinară, dascăli buni și motivați, prin elevi care își găsesc pasiunea și părinți care formează o comunitate. Acestea au fost în permanență provocările noastre.

ȘtiriMed: Care sunt valorile în care credeți?
Cred în familie, în dragoste și afecțiune, în armonie interioară și în sensul vieții. Valorile noastre evoluează odată cu noi, dar rămân adânc înscrise în sufletul și inima noastră. Când vorbim despre familie, vorbim despre relații, respect și responsabilizare.

Dragostea și afecțiunea se poate regăsi în valorile mele, precum amabilitate, recunoștință, trăsături care contează. Armonia interioară este un drum de căutare și transformare, început cu mulți ani în urmă și finalizat cu bucurie într-o carte: THE TEACHER WITHIN : A MINDFUL JOURNEY TOWARD WELL-BEING FOR TEACHERS IN THE 21ST CENTURY

ȘtiriMed: Cum ați ales să vă educați copiii? Dacă ar fi să faceți o recomandare părinților care au copii mici, ce le-ați spune să aplice în procesul de creștere al celor mici?

Ca și familie, am ales să ne încurajăm copiii în permanență să facă cu pasiune tot ceea ce fac. Chiar dacă uneori am întâmpinat provocări, am fost acolo să ne minunăm de atitudinea de lider, dezvoltată încă de mic copil de Ruxandra și de creativitatea lui Tudor. Poate că am învățat mai mult noi de la ei, decât au învățat ei de la noi – lucru pentru care le suntem recunoscători, atât Dan, soțul meu, cât și mine.

Pentru noi, educația nu s-a rezumat doar la academic; nu am făcut teme zilnic cu ei și nu le-am urmărit notele cu strictețe. Am pus accent pe de dezvoltarea pasiunilor lor, care erau diferite la fiecare. Le-am fost mereu alături în a-i susține și a mă minuna de modul în care pot învăța și eu zilnic ceva nou de la ei. Ne-am găsit pasiuni comune, precum schiul, plimbările în pădure, excursiile la munte. I-am susținut în dezvoltarea lor și i-am lăsat să-și aleagă singuri cariera, lucru care se dovedește astăzi a fi o alegere extraordinară. Ruxandra fiind astăzi un lider în schimbarea educației în România, iar Tudor un artist vizionar și talentat.

ȘtiriMed: De când ați plecat din sistemul public de învățământ, ați mai fost în școli de stat? Dacă da, ce v-a plăcut acolo: 3 lucruri și ce nu v-a plăcut: alte 3 lucruri.

Datorită deschiderii internaționale și a proiectelor europene, tot mai multe școli din sistemul public oferă profesorilor oportunitatea de a participa la proiecte în alte țări, învătând metode noi și inovatoare. Au aparut proiecte care pun accent pe implicarea elevilor în viata comunității, cum sunt cele de voluntariat, cele de conștientizare a problemelor de mediu, organizarea evenimentelor și festivalurilor culturale. Toate aceste proiecte au în vizor dezvoltarea holistică a elevilor și dovedesc că există o deschidere spre schimbarea paradigmelor în educatie.

Sistemul public ar putea accentua și îmbunătăți comunicarea deschisă dintre elevi și profesori, acceptând părerea și inițiativele elevilor, ascultându-i și învățând de la ei, ținând cont de nevoilor generației diferite.

ȘtiriMed: Cum vedeți dumneavoastră sistemul de învățământ românesc, peste 10 ani?

Societatea se află într-o schimbare continuă, datorită dezvolării foarte rapide a tehnologiei. Mediul în care lucrează angajații este cu totul diferit de mediul în care învață elevii. De asemenea cerințele locurilor de muncă diferă în foarte mare măsură de ceea ce se învață si se cere în școala.

Singura șansă a invatamantului romanesc este aceea de a se adapta secolului XXI. De aceea, sistemul de învățământ trebuie să pună foarte mare accent în următorii ani pe dezvoltarea deprinderilor și competențelor elevilor, micșorând distanța dintre pregătirea elevilor în școli și cerințelor locurilor de muncă. Un elev care începe acum școala, la terminarea liceului va întâlni o lume pe care azi nici nu o putem imagina; vor exista tehnologii, cerințe și profesii despre care azi nici nu visăm. Viitorul întregii națiuni depinde de calitatea educației, de aceea școala trebuie să țină pasul cu schimbarile din societate.

CITEȘTE ȘI #FEMEIDEBINE ANCA DINU, SUPER-MAMA PENTRU CARE NU EXISTĂ „NU SE POATE”. CUM SĂ FII JURNALIST, ANTREPRENOR, PĂRINTE ȘI… OM

ȘtiriMed: Ce v-ați propus să realizați în 2019?

Voi continua să acord o importanță sporită valorilor fundamentale care îmi oferă armonie și pace sufletească atât în familie cât și cu oamenii cu care lucrez. Acestea sunt: iubirea, recunoștința și compasiunea față de mine și cei din jur.

Pe plan profesional lucrez la un program de training international bazat pe cartea pe care am publicat-o in 2018, The Teacher Within. Acest training îi va ajuta pe profesori să își păstreze entuziasmul, motivația și pasiunea de a preda. Îmi doresc ca acesta să se transforme într-o miscare pentru profesorii secolului XXI, secol în care cu siguranță se va regândi profilul și rolul profesorului.

2019 este un an în care învăț în continuare cu aceeași curiozitate și bucurie ca atunci când am hotărât să devin dascăl.

About The Author