Selectați pagina

Ioana Georgescu, dascălul cu minte de manager, suflet de artist și dragoste nemărginită pentru copii

Ioana Georgescu, dascălul cu minte de manager, suflet de artist și dragoste nemărginită pentru copii

Când era mică visa să fie arhitect sau avocat. Iubește arta, s-a pregătit pentru avocatură, dar drumurile au dus-o înspre zona de IT, unde a lucrat în management de proiect. Iar după câțiva ani a spus „Stop” și și-a schimbat radical profesia: a decis că vrea să își dedice talentul, inteligența, abilitățile și răbdarea copiilor. Așa că și-a făcut bagajele și a plecat în Praga, să își înceapă pregătirea pentru noua profesie.

O cheamă Ioana Georgescu, are 31 de ani, e dascăl în formare și predă la școala Montessori Cluj. Și e doamna de nota 10 de astăzi, din campania #DoamneDeNota10, inițiată și derulată de ȘtiriMed.

DOAMNEDENOTA10 DENISA POP, ÎNVĂȚĂTOARE: „EXISTĂ CONCEPȚIA GREȘITĂ CĂ, DACĂ PREDAI ÎN MEDIUL RURAL, NU EȘTI LA FEL DE BUN ȘI DE PREGĂTIT CA UN COLEG CARE LUCREAZĂ ÎN MEDIUL URBAN”

Este un interviu din care răzbate emoția, determinarea și sensibilitatea unui dascăl aflat la început de drum. Dar cu o pregătire temeinică, făcută atât în țară, cât și peste hotare.

ȘtiriMed: Ioana, tu ești “doamna de nota 10” atipică, dacă mă uit la celelalte doamne intervievate în campania noastră. În sensul că, înainte de a fi dascăl, ai ales o altă profesie? Povestește puțin ce ai făcut înainte și cum ai decis că, totuși, locul tău e la catedră?

Ioana Georgescu: Să spun adevărul…m-am pregătit să fiu avocat, apoi am lucrat în management de proiect (IT) și în final…cum ar spune unii, în ultimul ceas: m-am trezit la realitate. Realitatea e că sunt un om care iubește oamenii, poveștile cu tâlc și arta, dar am ieșit din școală cu puține cunoștințe despre mine însumi, asa că inițial am ales ce societatea și oamenii din jur considerau a fi profesie de succes.

Pe parcurs, am avut oportunitatea, prin proiectele de voluntariat la care am participat, să îmi dau seama că îmi place să lucrez cu cei mici și că domeniul educației, chiar daca este foarte închis și monopolizat, are totuși oaze- oameni care fac lucrurile pentru a atinge scopul educației.


Acum, datorită opțiunii mele de a profesa în alternativă, la catedră voi ajunge, poate, doar dacă, cândva, după vreo 10-15 ani de experiență voi ajunge cumva în învățământul universitar.

ȘtiriMed: De ce ai ales Montessori și nu o școală de masă, de exemplu?

Ioana Georgescu: Nu e bine să comparăm două sisteme atât de diferite. E bine doar să știm ce ni se potrivește.

Un alt adevăr ar fi că știu clar ce înseamnă școală de masă din toate punctele de vedere. Am norocul să fiu fiica unei doamne minunate, profesoară – fapt care m-a ajutat să înțeleg sistemul. Pentru mine, e mai potrivită alternativa.

Am ajuns la Montessori Cluj dintr-o întâmplare fericită. Am cunoscut-o pe fondatoare, am auzit viziunea, am văzut copiii (asta a cântărit foarte mult!) și am decis că e locul potrivit unde să îmi cresc eu, la rândul meu copiii-când îi voi avea. 🙂 Aşa că m-am înhămat la 6 ani de studii: 2 la Praga, la institutul Montessori de acolo şi 5 (minim) la UBB Cluj.

166761751 200726628125724 7107951644261161512 n
Ioana Georgescu a urmat cursurile Institutului Montessori din Praga/Sursa foto: arhivă personală

ȘtiriMed: Ce înseamnă să fii și dascăl, și elev/student, în același timp?

Ioana Georgescu: În mod cert, fie că ești profesor în sens tradițional, fie că ești pedagog în alternativele tradiţionale, trebuie să îţi placă să înveţi. Eu am văzut asta la mama: după 40 de ani de învăţământ încă învaţă şi îi place.

Apoi e la fel de important să îţi placă oamenii indiferent de vârsta lor – asta îți dă superputerea de a avea răbdare și puterea de a fi blând cu ei.
Deci, să înveți și să și folosești în practică ceea ce ai deprins pare natural. E un pic aglomerat programul, dar știam că așa va fi. Mă ajută mult faptul că iubesc copiii, pe toti, oricât de diferiți ar fi – asta face efortul să fie plăcut.

ȘtiriMed: Ce înseamnă să predai generației Z, acești copii “nativi digital”, care nu fac nimic fără ajutorul unui gadget?

Ioana Georgescu: Gadget-urile sunt ca si mașinile. Din ceea ce spun neurologii, până la 12 ani e foarte grav să îl lași pe copil la ecrane – mai ales așa – fără scop sau la jocuri. Până la urmă, nu îi lăsăm să conducă, nu-i așa?

Noi, în comunitate, avem o politică foarte strictă din punct de vedere al ecranelor. Device-urile sunt o unealtă și așa trebuie să rămână, le folosim cu scop și copiii știu despre pericolele din spatele ecranului, așa cum știu și despre zahăr.

ȘtiriMed: Care este primul lucru pe care îl spui elevilor dimineața, când intri în clasă?

Ioana Georgescu: Salut! sau…Hello!….sau Ola!….sau Ciao! ….sau Guten Morgen! ….sau altele. Îmi place să alternez, iar după salut îi întreb cum sunt, cum le-a fost după-masa/seara. Dar, de cele mai multe ori, îi găsesc lucrând deja, cu materiale sau proiecte.

ȘtiriMed:Definește, te rog, sistemul ideal de învățământ. Așa cum îl vezi tu ideal.

Ioana Georgescu: Of, e greu de definit. Imi place tare Montessori. Imi place faptul că e un sistem în care profesorul e ghid și întelege că, omul și, implicit și copiii, învată de milioane de ani.

DOAMNEDENOTA 10 DIANA GORDAN, EDUCATOARE ÎN CLUJ-NAPOCA: „PE COPII TREBUIE SĂ ÎI CUCEREȘTI, SĂ LE ASIGURI O STRUCTURĂ, SĂ CLĂDEȘTI O RELAȚIE BAZATĂ PE ÎNCREDERE, RESPECT ȘI LIMITE”

A învăta e natural și metoda nu e să torni informații cu lecția în capul copiilor, ci să îi ghidezi și să îi încurajezi să își depășească limitele. Până la urmă, așa cum spune și una dintre trainerele mele: Scopul nostru e să îi ajutăm pe copii să evolueze și să se adapteze, de la cunoscutul prezentului, la necunoscutul viitorului.

ȘtiriMed:Atunci când nu ești la școală, cum arată o zi obișnuită din viața unui dascăl în formare?

Ioana Georgescu: Ce știu e că nu imi place să stau: petrec mult timp în familie – cu cei dragi, pictez, fac teme, gătesc, iar fac teme….poate mă uit la un film. Poate mai citesc.

166770131 561060621532556 5945021139831455390 n
Ioana Georgescu iubește arta/Sursa foto: arhivă personală

ȘtiriMed: Când erai mică, ce răspundeai la întrebarea “Ce vrei să te faci când o să fii mare?” ?

Ioana Georgescu: Avocat sau arhitect.

DOAMNEDENOTA10 RUXANDRA MERCEA, O „TEACHER” DE BUSINESS CARE LASĂ ARIPILE COPIILOR SĂ CREASCĂ

ȘtiriMed: Cea mai de preț lecție primită din familie, de la părinți/bunici, este…?

Ioana Georgescu: Valorile: cultura adevărată – clasică aș spune, dragostea pentru natură, dragostea pentru știință, conștiința importanței familiei, faptul că oamenii pot reuși mai multe dacă se înteleg și cooperează.

ȘtiriMed: Cadoul care te-a impresionat cel mai mult, primit într-un martie?

Ioana Georgescu: Abnegația împachetată într-un buchet de lalele de la o fetiță despre care știam că are multe, multe emoții când vine vorba de făcut daruri.

ȘtiriMed: În luna femeii, ce mesaj ai pentru colegele tale din școlile românești?

Ioana Georgescu: Să-și găsească puterea să ghideze cu blândețe.

DOAMNEDENOTA10 CRISTINA COSTESCU, CERCETĂTOAREA CARE INTEGREAZĂ ROBOŢII ÎN TERAPIE ŞI ÎI ÎNVAŢĂ PE STUDENŢI CUM SĂ LUCREZE CU COPII SPECIALI

DOAMNEDENOTA10 CE ÎNSEAMNĂ SĂ FII DIRECTORUL UNEI ȘCOLI DIN MEDIUL RURAL, ÎN VREME DE PANDEMIE. ADINA MAIER: „STĂ DOAR ÎN PUTEREA NOASTRĂ, A MEA ȘI A COLEGILOR MEI, SĂ SCOATEM ȘCOALA DIN ANONIMAT”