Select Page

Mersul la nutriționist, modă sau necesitate? Nutriționist Diana Porumb: „E extrem de dificil să slăbești singur, dar e aproape imposibil să te menții”

Mersul la nutriționist, modă sau necesitate? Nutriționist Diana Porumb: „E extrem de dificil să slăbești singur, dar e aproape imposibil să te menții”

Românii sunt tot mai grași, iar gradul de obezitate este îngrijorător, în special în rândul copiilor. Ultimele date ale Institutului Național de Statistică arată că 15% dintre români sunt obezi, iar o treime sunt supraponderali. Când vine vorba de copii, datele sunt cel puțin la fel de îngrijorătoare: 1 din 4 copii este obez, arată cele mai recente statistici. Iar specialiștii atrag atenția că în ultimele 2 decenii s-a triplat numărul copiilor obezi.

Ce e de făcut într-o astfel de situație? Trebuie conștientizată problema și apoi trebuie luate măsuri. O vorbă populară în Europa, „e mai bine să previi decât să tratezi”, pare să aibă aplicabilitate și în țara noastră. În ultimii ani, oamenii au început să depășească eticheta de rușine atunci când vine vorba de mers la nutriționist și au început să caute de bunăvoie acest tip de cabinete. Fie că e vorba de slăbit sau doar de menținere ori de adoptarea unui regim alimentar echilibrat, nutriționiștii sunt primii care întind o mână de ajutor celor care nu prea știu cum să își impartă alimentele în farfurie.

„Din fericire tot mai mulți pacienți au ca scop principal adoptarea unui stil de viață sănătos. Spun din fericire pentru că până nu demult, marea majoritate a pacienților aveau probleme legate strict de aspectul fizic, de disconfort sau veneau trimiși de medic. Totuși, încet și sigur conceptul de prevenție este tot mai bine înțeles, în special de populația tânără.”, explică pentru ȘtiriMed, Diana Porumb, unul dintre cei mai cunoscuți nutriționiști din Cluj.

Diete rapide sau slăbit sănătos?

La o simplă căutare pe Google, în fața noastră se afișează zeci de rezultate cu diete minune, ce promit slăbire în timp record. Nimic mai fals, spun specialiștii. Procesul de slăbire nu se face într-o săptămână, iar dacă vrei să nu te trezești cu același număr de kilograme sau chiar mai multe, că vin înapoi ca un bumerang, ar fi de evitat dietele minune.

„Este extrem de dificil să slăbești singur, dar este aproape imposibil să te menții. Spun asta pentru că o mare parte din pacienții mei au încercat de nenumărate ori să slăbească înainte să ajungă la mine și, deși unii au avut rezultate, niciodată nu au reușit să le păstreze. Slăbitul sănătos are la bază personalizarea programului pentru ca acesta să poate fi menținut pe termen lung. În caz contrar, nu putem vorbi despre slăbit sănătos, pentru că ceea ce ai acumulat în ani de zile, nu are cum să dispară în câteva săptămâni. Pe de altă parte, agresarea organismului cu diete drastice are ca și consecință o slăbire mai lentă în momentul în care se optează pentru un program de nutriție personalizat. Acest fapt este confirmat de pacienții care au trecut prin multe încercări de a slăbi și a căror rezultate apar mult mai greu decât în cazul pacienților care se află la prima încercare de a slăbi sănătos.”, mai spune nutriționistul Diana Porumb.

Nici pastilele de slăbit, pudrele detox sau suplimentele alimentare  nu sunt o soluție pentru slăbit. Chiar dacă rafturile farmaciilor sunt pline cu flacoane de medicamente pentru slăbit, acestea ar fi de evitat, pentru a evita complicațiile ulterioare.

„Eu nu recomand absolut nici o pastilă, nici un ulei, shake, praf sau orice formă de prezentare mai există pentru aceste suplimente. Te-ai îngrășat cu mâncare, nu cu pastile, deci tot cu mâncare vei și slăbi. Lăsând la o parte faptul că în spatele lor se află doar o strategie de marketing, unele din ele chiar conțin ingrediente care îți pot afecta sănătatea. O parte din ele actioneaza asupra creierului, pentru a regla senzatia de satietate, fapt care nu are nici o legatura cu slabitul sanatatos, practic fiind un drog. În general persoanele care le recomandă nu sunt dieteticieni licențiați. În altă ordine de idei, un nutriționist care se bazează pe ajutorul suplimentelor înseamnă că nu este suficient de bun pentru a obține rezultate bazate doar pe nutriție.”, explică Diana Porumb.

CITEȘTE ȘI: CUM MÂNCĂM FRUCTELE DE SEZON, CA SĂ NU DEVINĂ DUȘMANUL SILUETEI. SCHEMA ZILNICĂ RECOMANDATĂ DE SPECIALIST

Superalimente și magazine naturiste la tot pasul

În ultimii ani, cel puțin în orașele mari, magazinele naturiste s-au înmulțit și pot fi găsite la tot pasul, fie pe marile bulevarde sau pe străduțe lăturalnice. E suficent să deschizi ușa unui astfel de magazin și dai cu ochii de rafturi întregi, pe care tronează ceaiuri pentru detoxifiere și purificare, pastile pe bază de plante, care accelerează procesul de slăbire sau…. superalimentele. Ce sunt superalimentele și cum ne ajută în procesul de slăbire?

„Superalimentele sunt în general alimente noi sau substanțe noi extrase din alimente care fie au fost descoperite recent, fie sunt aduse de pe alte continente. Majoritatea au beneficii dovedite, totuși sunt o categorie de alimente mai greu de acceptat de către pacienți. Și aici intervine din nou partea de marketing, care profită din plin de orice urmă de prezență a acestor ingrediente, regăsită în anumite preparate sau cosmetice. Ne pot ajuta pe partea de stil de viață sănătos, slăbire, probleme de tract digestiv, dar nu pot înlocui alimentația sănătoasă”, spune Diana Porumb

Cât de scump e să mănânci sănătos?

Statisticile INS arată că un român mănâncă, în medie, 3500 de calorii pe zi. Enorm, dacă stăm să ne gândim că atât ar trebui să mănânce un bărbat care face muncă fizică intensă. De cele mai multe ori, caloriile în exces vin de la prea multe prăjeli, prea multe patiserii și prea multe dulciuri. Cu un covrig ce costă 1,5 lei, potolești pentru o oră foamea de prânz. Dar după ce foamea se instalează, mai dai încă 10 – 15 lei pentru un hot=dog sau hamburger și cartofi prăjiți, luate de la fast-food-ul din colțul străzii. Cu aceiași bani se pot lua ingrediente ce asigură una, două porții sănătoase de mâncare, ce poate fi luată la caserolă, la serviciu.

Pentru o economie consistentă, specialiștii recomandă să alegem produsele de sezon, produsele locale, să facem cumpărăturile din piață și să evităm alimentele cu denumiri complicate sau… la modă.

„Părerea mea este ca alimentația sănătoasă este cât de costisitoare dorești. Poți căuta persoane stabilite in mediul rural care să îți furnizeze carne, lactate și ouă la prețuri destul de bune, iar în privința fructelor și a legumelor sunt diferențe de maxim câțiva lei între cele crescute în mod convențional și cele ecologice. Dacă tragi linie, la sfârșitul lunii vei vedea că ai ieșit mai ieftin decât atunci cand optai pentru mâncare procesată, fast-food, dulciuri, care din cauza ca nu te hrăneau, te făceau să mănânci mai mult și să te simți lipsit de energie. Din acest punct, de unde mâncatul sănătos nu poate fi considerat costisitor, putem urca cu prețurile cât dorim. Practic, prețul este ridicat de suplimentele și superalimentele consumate abuziv, alegerea produselor străine cu nume cunoscut în locul celor locale și, evident, servirea mesei în oraș.”, concluzionează nutriționistul Diana Porumb.

Pe Diana Porumb o găsiți AICI

TE-AR PUTEA INTERESA ȘI: RELAȚIA CU MÂNCAREA ȘI STAREA DE BINE. CUM SCĂPĂM DE MÂNCATUL EMOȚIONAL

About The Author