Select Page

Cum pierzi in greutate în funcție de vârstă. Ce spune nutriționistul care nu adoptă principiul “3 mese și 2 gustări pe zi”

Cum pierzi in greutate în funcție de vârstă. Ce spune nutriționistul care nu adoptă principiul “3 mese și 2 gustări pe zi”

Pierderea kilogramelor este un subiect despre care se discută mult, în ultimii ani. Statisticile oficiale arată că 13 milioane de români – adică 70% din populația adultă a României – se confruntă cu probleme de greutate. In condițiile în care să reușești să revii la o greutate acceptabilă este destul de dificil, este recomandat ca procesul în sine să fie ghidat de un specialist.

Un nutriționist-dietetician, de exemplu, știe cum să abordeze problema pierderii kilogramelor în mod sănătos, indiferent dacă e vorba de copii și adolescenți, de tinere care vor să aibă un corp „instagramabil” sau de adulți care, pe lângă kilograme în plus, se confruntă și cu alte probleme de sănătate.

Pierderea in greutate e un efort sustinut/Sursa foto: arhiva personala Radu Ababi

Pierderea in greutate la copii – responsabilitatea părinților

Potrivit lui Radu Ababi – nutritionist – dietetician la o clinică de profil din Cluj -Napoca – in ultimii ani, părinții par să fie din ce în ce mai atenți la dieta alimentară a copiilor și, dacă se cere, atunci când situația greutății scapa de sub control sunt dispuși să îi ducă la specialist.

În ultimii ani, părinții din Cluj par să fie din ce în ce mai atenți la dieta alimentară a copiilor și să consulte specialiștii , atunci când văd că scapă de sub control situația kilogramelor in plus, spune Radu Ababi, nutriționist-dietetician la o clinică din Cluj-Napoca.

Radu Ababi, nutritionist-dietetician, despre pierderea in greutate in functie de varsta
Radu Ababi, nutritionist-dietetician, despre pierderea in greutate in functie de varsta/Sursa foto: arhiva personala


“În ultimii doi ani, cel puțin, am observat că părinții sunt mai preocupați de alimentația copiilor. În cabinetul meu ajung din ce in ce mai mulți copii care au nevoie să piardă kilograme. Se ajunge la supraponderalitate, de multe ori, pentru că cel puțin unul dintre părinți are probleme cu greutatea, în familie există obiceiuri alimentare nesănătoase, în casă există un sertar cu dulciuri și așa mai departe. Și atunci, mie îmi revine sa discut cu părintele. Sunt copii care înțeleg că trebuie să renunțe la anumite alimente, sunt copii care nu înțeleg. Scopul nostru nu e să frustrăm copilul. Așa că, îndrum părintele spre o relație sănătoasă cu mâncarea. Îi spun cum să îi ofere copilului hrana în mod echilibrat. Nu poți să îi interzici copilului pentru totdeauna micile plăceri, pentru că nu poți. Și atunci, singura variantă e echilibrul”,

explică Radu Ababi, nutritionist-dietetician.

Specialistul precizează că în alimentația copilului soluția la dulciurile din comerț nu e inlocuirea acestora cu dulciurile de casă, ci oferirea fructelor.

“Oricât de sănătoase par sa fie dulciurile făcute în casă, tot nu le reproduc pe cele din comerț. Cum reproduci un Kinder Bueno, de exemplu? Nu poți. Și atunci, pe de o parte îi creezi frustrare copilului că îi oferi un dulce care nu seamănă cu ce vrea el și, pe de altă parte, îi dai calorii de care nu are nevoie”,

punctează Radu Ababi

Pierderea kilogramelor intre 20 – 30 de ani

Majoritatea pacienților care ajung în cabinetul lui Radu Ababi au un stil de viață sedentar. De aici vin și problemele cu kilogramele în plus. Apoi, alți factori care îngreunează situația sunt ronțăielile, lipsa hidratării, odihna insuficientă sau consumul excesiv de sare.


“Fiecare pacient care ajunge la mine primește un program personalizat, după ce i se face o analiză corporală și, evident, in urma unei discuții. Slăbirea se realizează aproape 100% din alimentație. Eu nu pot să îi spun pacientului să mănânce 3 mese și 2 gustări pe zi, dacă programul lui e de așa natură că nu are când să ia micul dejun, la 8 dimineața, de exemplu. De aceea, fiecare pacient are alt program pe care trebuie să îl urmeze. Iar alimentele pe care le recomand sunt cele comune, pe care fiecare le regăsește în casă sau îi e la îndemână să le cumpere. Eu nu pot să îi prescriu unui om, care vrea să slăbească, alimente exotice, când el e învățat să mănânce cartofi. În plus, sunt pacienți care nu locuiesc în oraș și nu merg zilnic la cumpărături, așa că eu gândesc meniurile astfel încât fiecare să se descurce cu ce are în gospodărie. Dar, repet, programul este gândit astfel încât să fie echilibrat, iar omul să își poată atinge obiectivul, dacă respectă indicațiile”,

spune nutriționistul Radu Ababi.

Primii pași pe care o persoană care vrea să piarda din greutate trebuie să îi facă sunt: să bea suficientă apă, să renunțe la alimentele sărate și să treacă de la starea de sedentarism la măcar 45 de minute de mișcare zilnic, chiar dacă această mișcare este reprezentată de o plimbare.

“Ține de disciplină și de obiectivul fiecăruia. Pentru că, de exemplu, am întâlnit pacienți care au venit la mine, mi-au spus de ce vor să slăbească, aveau nevoie să dea jos 20 de kilograme, dar după ce au dat jos 12, au renunțat. De aceea, este nevoie de un obiectiv clar, eeste nevoie de consecvență și de disciplină, în lupta cu kilogramele. Însă, pierdera greutăți fără sport e diferită de cea însoțită de activitate fizică. Atunci când faci și sport, concomitent cu programul de slăbire, corpul capătă alt aspect, este tonifiat”, punctează specialistul.

Pierderea in greutate de la 50+ ani

“În cazul persoanelor fără probleme de sănătate nu există metode diferite de a da jos kilogramele atunci când ai 60 de ani sau 25 de ani”,

susține cu tărie nutriționistul Radu Ababi.

Drept urmare, în cabinetul lui ajung de la copii de vârste fragede, până la adolescenți, adulți care vor să își îmbunătățească masa musculară sau seniori care își doresc să piardă kilograme, ca să își îmbunătățească starea de spirit.

“Am o pacientă de 68 de ani care a venit și mi-a spus că vrea să slăbească 5 kilograme, ca să arate mai bine. Și atunci, dacă acea pacientă la 68 de ani are voința aceasta, de ce un pacient de 20, 25 de ani nu ar putea să facă același lucru? Am avut și pacienți tineri care nu slăbeau, pentru că nu respectau indicațiile date. Dacă ești sănătos, nu poți da vina pe diverși factori că nu pierzi kilograme – de exemplu: pe tiroidă sau pe cine știe ce alte motive. Dacă stai treaz până noaptea la 3:00 să te uiți la seriale și mănânci doua pungi cu chips-uri și o ciocolată, te asigur că nu vei pierde din greutate. Procesul in sine este la fel de rapid și în cazul persoanelor trecute de 60 de ani și în cazul celor de 20 de ani. Pot să spun acest lucru după ce am analizat circa 1500 de pacienți”, explică nutriționistul.

Recomandări pentru un stil alimentar echilibrat

Radu Ababi spune că fiecare pacient al său urmeaza un program individualizat și, cu fiecare dintre ei, se vede la monitorizări o dată la două săptămâni. Cel puțin până în momentul în care obiectivul stabilit, de pierdere a greutății, este atins. Apoi, omul este învățat cum să mănânce, astfel încât kilogramele pierdute să nu revină ca un boomerang.

“Și pentru perioada de menținere tot de disciplină și de echilibru este vorba”, spune specialistul.

Pentru cei interesați de adoptarea unui stil alimentar sănătos, nutriționistul are câteva recomandări.


“Obișnuiți-vă să mâncați echilibrat și să nu faceți excese. Nu putem renunța pentru totdeauna la micile plăceri culinare. Nu se întâmplă nimic dacă într-o zi, în week-end, de exemplu, mănânci o prăjitură. Ai grijă, însă, să nu mănânci în fiecare zi o prăjitură. Seara, dacă știi că nu ai activitate fizică intensă, nu alege carbohidrați, că nu se întâmplă nimic dacă nu mănânci la cină cartofi. Alege un pește cu legume sau o bucată de carne de porc, mai slabă, cu o salată. Carbohidrații pot fi introduși în alimentație în prima parte a zilei, pentru că ne dau energie.”,

explică nutriționistul
meniu pierderea in greutate
Idee de masa pentru cei care au drept scop pierderea in greutate/Sursa foto: arhiva personala Radu Ababi

Sursa foto profil: Photo by Nadine Primeau on Unsplash

About The Author