Select Page

Polina Stănescu, balerina din Cluj, care dă din talentul și pasiunea pentru balet, fetițelor ce visează la rolul „Lebăda Albă”

Polina Stănescu, balerina din Cluj, care dă din talentul și pasiunea pentru balet, fetițelor ce visează la rolul „Lebăda Albă”

Polina Stănescu are 24 de ani abia împliniți și este balerină a Operei Naționale Cluj, cu o carieră în plină ascensiune. Polina spune că dansează de când se știe. A luat contact cu prima lecție de balet când era în clasa a III-a. Pe scena Operei Naționale Cluj a urcat, ca balerină, încă din clasele gimnaziale.

Atunci când nu este pe scenă, nu face repetiții pentru spectacole sau nu studiază, Polina Stănescu predă cursuri de balet. Învață fetițele fascinate de fuste tutu, poante și de grația balerinelor din Lacul Lebedelor, să își descopere talentul de a fi și ele lebede.

Prima lecție de balet, în clasa a III-a

Polina a făcut primii pași spre o carieră frumoasă în balet când era doar o fetiță. Iar ceea ce părea a fi o activitate de after-school s-a transformat în vocație.

„Prima mea profesoară de balet, doamna Toader Luminița, dădea ore de dans sportiv la mai multe licee, în cadrul orelor de sport. Eu eram la Liceul „Avram Iancu”, acolo am absolvit clasele primare. Când eram în clasa a III-a venea la noi la ora de sport și ne arăta tot felul de mișcări, dar nu balet. Țin minte că, ultima dată am făcut Tango. Iar la finalul orei a spus „fetița aceasta, aceasta și aceasta pot să vină la orele de Suplimentar Arta, la Liceul de Coregrafie. Între fetițele enumerate de doamna profesoară eram și eu”

își amintește Polina Stănescu.

Mama Polinei a fost primul membru al familiei care a încurajat-o să meargă la lecții de balet. Chiar dacă atunci nu se gândea că fiica sa va ajunge să danseze în spectacole consacrate de balet.

„Mami – nu am știut până atunci acest lucru – a avut așa un vis de a fi balerină, dar nu a reușit. Așa au fost timpurile. Părinții nu au putut să o susțină. Dar ea s-a bucurat pentru mine și mi-a zis „măcar o să înveți să ai o postură corectă și frumoasă. Chiar dacă nu vei ajunge balerină, tot vei câștiga ceva dacă mergi la aceste ore suplimentare”. Și așa am început să merg de două ori pe săptămână la clase de balet, apoi am rămas elevă la Liceul de Coregrafie”

spune Polina.
Polina at her beginnings
Polina Stănescu, într-un spectacol de balet în clasele gimnaziale/Foto: arhivă personală

Așa a început călătoria Polinei Stănescu în lumea baletului, o lume care avea să devină universul ei. Și a avut un singur moment în care i-a trecut prin minte gândul că nu va mai putea dansa. Iar acel moment a fost unul decisiv pentru ea.

„Eram prin clasa a XI-a și am avut o problemă la picior, un mușchi era prea solicitat. Am mers la medici, peste tot mi se spunea că e o problemă care va trece de la sine, dar eu plângeam de durere cu poantele în picioare. Până la urmă am găsit și medicul care a identificat problema, dar am avut nevoie de o perioadă de pauză. Și atunci am știut că eu nu pot trăi fără să dansez, fără balet. La finalul clasei a XII-a am și fost angajată la Opera Națională din Cluj”,

spune cu emoție Polina Stănescu

După liceu, în paralel cu locul de muncă, Polina a urmat și cursurile a două facultăți, Academia de Muzică și Facultatea de Litere, secția Rusă-Engleză.

„Nu a fost o perioadă ușoară, familia m-a susținut, dar nu m-a sufocat. Au fost înțelegători cu mine, m-au ajutat să îmi cumpăr poante și tot ce aveam nevoie, dar nu au fost genul de părinți care să mă sufoce și să mă preseze să iau decizii.Tatăl meu a fost ușor sceptic la început, ca orice părinte, credea că îmi va fi mai bine cu o altă profesie. Dar când am fost angajată la Operă, l-am văzut că era și încă e mândru”,

povestește Polina

Profesoara de balet care își împarte talentul cu micile cursante

Pe Polina am întâlnit-o la studiourile de balet „Simona Noja”, unde predă cursuri de balet fetițelor atrase de poante și fustițe tutu. Studiourile au fost înființate de celebra balerină cu același nume, acum plecată în străinătate, dar care nu a uitat unde și-a început cariera și a vrut să lase în urma sa o școală de balet.

„Eu am ajuns profesoară de balet datorită doamnei Simona Noja, care și-a dorit să mă primească aici să predau. Prima dată am venit aici, în urmă cu 5 ani, să asist la niște clase. La început eu eram ajutorul doamnelor profesoare care aveau atunci grupe de fetițe. Apoi, în următorul an, prin 2017, am avut propriile mele grupe. Dacă atunci când eram ajutor doar, mi se părea super simplu să lucrez cu copii mici, când am ajuns eu profesor titular, mi-am dat seama că nu e suficient doar să le predai copiilor. Ei au altă energie, se plictisesc repede, așa că e foarte important să reușești să le captezi energia și atenția. Iar de acolo încolo e o joacă.”,

spune zâmbind Polina

Polina Stănescu nu le dă copiilor doar lecții despre cum să stea în poziții diferite de balet. Le predă și povești, emoții și îi transpune în lumea magică a scenei. Nici nu e de mirare că fetițele din grupele Polinei nici nu concep să nu îi calce pe urme.

„E fascinant să îi vezi pe copii că îți ascultă indicațiile. Și că reușesc să stea în poziții grele și incomode și îi văd că ar putea mai mult, încât, uneori mi-e ciudă că ora nu durează mai mult. Am fetițe, dar și un băiat, care vin la clasele mele din 2018. Și sunt tare mândră de cum au evoluat”

mai spune Polina Stănescu.
Polina and her little students
Polina Stănescu și fetițele cărora le predă balet/Foto: arhivă personală

O viață în poante de balet

Viața printre spectacole de balet nu e ușoară. O balerină are nevoie de disciplină, odihnă și mâncare de calitate, dar puțină. Scenele din filme, în care balerinele abia se ating de mâncare ca să reușească să își mențină corpul de lebădă, sunt parțial reale. Greutatea corporală este un aspect important în balet, iar un număr prea mare de kilograme în plus poate duce chiar la scoaterea de pe scenă a balerinei.

„Am avut și eu o perioadă în care a trebuit să îmi număr caloriile. Aveam undeva la 3-4 kilograme în plus, iar acestea mă încurcau la dans. Așa că, am avut extrem de multă grijă la alimentație. În plus, a fost nevoie să îmi aliniez corpul cu mintea și să fiu într-un echilibru, ca să reușesc să mă mențin pe linia de plutire. Dar, acum lucrurile au reintrat în normal. Mă mențin la greutatea mea și sunt atentă ce mănânc. Nu fac excese, însă nici nu îmi refuz mici plăceri”,

explică balerina.

Numărul de kilograme al balerinelor este un aspect ce nu trebuie deloc neglijat. Cu toate acestea, în școlile de balet din România nu există specialiști în nutriție, care să le consilieze pe fete ce, dar mai ales cum să mănânce.

„În școală fiecare e pe cont propriu. Dacă se întâmplă ca o fată – mai ales la vârsta pubertății – să aibă probleme de greutate, profesorii îi spun și o sfătuiesc să aibă grijă la alimentație. Dacă fata respectivă nu reușește singură, părinții sunt anunțați și sfătuiți să apeleze la ajutorul unui specialist”,

mărturisește Polina Stănescu
polina stanescu
Polina Stănescu face aproape zilnic pregătire pentru spectacolele de balet/Foto: arhivă personală

De la Zorba, la Maria Tănase, pe scenă

Pentru că și-a început cariera de la vârste fragede, Polina Stănescu a dansat în mai toate spectacolele de balet de renume: Carmen, Zorba, Spărgătorul de Nuci, Lacul Lebedelor. Dar a avut șansa să interpreteze și rolul Mariei Tănase, într-un moment solo, în coregrafia fostei prim balerine a Operei Naționale Cluj, Anca Opriș Popdan.

Polina acting Maria Tanase
Polina Stănescu, în rolul Mariei Tănase, la un spectacol de balet în aer liber/Foto: arhivă personală

„Fiecare spectacol e unic și l-am trăit diferit de fiecare dată când am dansat. De exemplu, când am dansat în rolul Mariei Tănase, prima dată aveam sub 20 de ani, am simțit rolul într-un fel. A doua oară, se întâmpla vara trecută, pe scenă în aer liber, în Piața Unirii, am simțit rolul mult mai profund. Cu siguranță că dacă voi avea șansa să dansez din nou în acest rol, când voi avea 30 de ani, mă voi identifica altfel cu personajul”

spune balerina Operei Naționale Cluj

Dacă o întrebi de planuri de viitor sau unde se vede peste 10 ani, Polina Stănescu știe sigur că nu vrea să plece de pe scena Operei Naționale Cluj. Mai ales că, spune ea, în Cluj e toată viața ei: logodnicul, familia, elevele de la școala de balet.

Polina acting Zorba
Polina Stănescu, într-un spectacol de balet pe scena Operei Naționale Cluj/Foto: arhivă personală

„Aici am tot ce am nevoie. Și sunt recunoscătoare pentru asta. Dacă ar fi să merg în altă parte, ar însemna să iau totul de la zero. Peste 10 ani? Hmm… eu sper că o să fiu tot pe scena Operei Naționale și, dacă voi munci și voi merita, sper să fiu undeva mai în față pe scenă”,

spune cu modestie Polina Stănescu

Cât despre cursurile de balet pe care le ține, în viitor, Polina nu exclude să își deschidă propria școală, unde să dea din talentul ei și micilor balerine. Dar acesta este doar un plan, despre care spune că „nu i-a venit încă vremea”

About The Author