Arta, folosită în actul educațional. Proiectul inedit propus de Scena Urbană
Scena Urbană propune ca elevii să învețe cu ajutorul artei. Lecții cu actori și balerini, adunate într-un proiect inedit numit ABCînDAR. Scopul este acela de a-i face pe copii să învețe cu plăcere, în ciuda restricțiilor impuse de pandemie.
„În cei aproape doi ani de pandemie, am (re)descoperit nevoia de a include arta în procesul educației. Imaginile, sunetele, actele artistice care susțin și completează prelegerea unui cadru didactic sunt sprijin deopotrivă pentru elevi și pentru artiști – greu încercați din punct de vedere profesional în pandemie. Arta nu este doar un lux dedicat celor ce au educația necesară, arta este o necesitate. Iar marele câștigător al acestei colaborări este procesul de învățare, educația din România!”, transmit organizatorii proiectului
Lecții artistice, în format video, folosite ca suport de curs
Actul artistic nu este doar o manifestare a educației, ci și un instrument al ei. Dar este un instrument prea puțin folosit, în procesul educativ din România. De la aceste constatări a pornit ideea proiectului ABCînDAR: artiști și profesori creativi interpretează lecții sau fragmente din ele, iar materialele video create sunt folosite ca suport de curs sau în completarea lui în sălile de clasă.
”Într-o perioadă în care spectacolele și interacțiunea cu publicul au fost reduse la minimum, în multe zone fiind chiar inexistente, ceea ce am descoperit noi, în urma discuției cu artiști de tot felul – de la cântăreți, la actori și balerini, este că pe ei nu i-a întristat atât de mult faptul că au rămas fără activitate sau fără un scop bine definit, cât sentimentul de inutilitate pe care l-au avut. Un sentiment care vine, dacă vreți, în completarea aceluia de insuficient(ță) pe care l-au simțit dascălii, părinții, elevii” spune Daniela Maier, coordonatorul proiectului.
Proiectul ABCînDAR, inițiat de Scena Urbana, este menit să le arate deopotrivă elevilor și profesorilor că metodele alternative de învățare sunt pe cât de eficiente, pe atât de distractive, și implicit informațiile sunt mult mai ușor de reținut.
”Educația online sau hibridă a fost insuficient de interesantă, de captivantă pentru elevi, iar profesorii au simțit că sunt prea puțin pregătiți să satisfacă aceste nevoi. Dar dacă cei din urmă ar avea ajutorul celor dintâi, dacă arta ar veni în sprijinul educației pentru a o aduce într-un mod plăcut în atenția ”publicului” format din elevi? Dacă am privi actul artistic nu doar ca talent sau o manifestare a educației, ci și un instrument al ei?”, adaugă Daniela Maier.
ABCînDAR, într-un loc istoric
Pentru ”deschiderea” proiectului, inițiatorii lui au ales să meargă într-un loc istoric, unde proiectele educativ creative au deja un istoric de reușite, Casa Rațiu din Turda, pentru un dialog cu reprezentanții Centrului Rațiu pentru Democrație, Pamela Rațiu, director executiv al Rațiu Family Charitable Foundation în România și cu Alis Costescu, manager de proiect ”Forumul Rațiu”.
Incursiunea artistică în educație a continuat cu ”Luceafărul” lui Mihai Eminescu. Poezia studiată de fiecare generație în parte renaște cu fiecare abordare nouă, așa cum este și cea propusă, în cadrul acestui proiect, de coregraful Vlad Sebastian și de regizorul Ina Hudea, alături de studenții coordonați de ei.
Științele sunt exacte, dar asta nu înseamnă că nu pot fi interesante. Răspunsurile la o parte din întrebările pe care și le pun adolescenții, sfaturi utile despre diferite situații cu care se confruntă tinerii în fiecare zi, primesc răspunsuri nostime și ușor de înțeles, explicate într-un mod potrivit categoriei de vârstă căreia i se adresează, de la profesorul Vlad Eniu, autorul Brainium.