INTERVIU Rodica Gavriș-Pascu, profesor MERITO, autor al unui nou Abecedar: Manualul încurajează gândirea critică. Viața elevilor trebuie să aibă sens și ei să învețe cu plăcere
Abecedarul este, poate, printre puținele manuale de care ne aducem aminte fiecare dintre noi. E manualul care îi poartă pe cei mici prin universul literelor de mână și îi ajută să pătrundă în tainele cititului. Dar generația de astăzi a copiilor nativi digitali are nevoie de noi manuale, mai interactive și mai atractive.
Acesta a fost visul unui profesor din Cluj, Rodica Gavriș-Pascu, care alături de colegele învățătoare: Ioana Camelia Iovănaș, Bianca Sabou Marinela Scripcariu și Andreea Boca a reușit să creeze un nou Abecedar și un caiet al elevului, în care ele au scris, nu doar cu mintea, ci și cu sufletul. Cu gândul la copiii din toată țara care să vină „ la școală cu plăcere”, cum îi place învățătoarei să spună.
Reporterii ȘtiriMed au stat de vorbă cu Rodica Gavriș-Pascu , unul dintre autorii manualului de „Comunicare în limba română pentru clasa I” și profesor la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Cluj. Rodica Gavriș este formatoare la nivel național pentru profesorii care predau la ciclul primar și a fost desemnată profesor Merito în 2020.
ȘtiriMed: De unde v-a venit ideea unui nou Abecedar? De ce a fost nevoie de el?
Rodica Gavriș-Pascu: E o idee care a încolțit în urmă cu mulți ani, când am simțit nevoia unui suflu nou pe piața manualelor școlare. Și a fost o idee care s-a născut din dorința noastră de a răspunde nevoilor altor generații de elevi, mult mai ancorați în realitate și mai expuși diverselor medii informaționale, cu alte tipuri de inteligențe, cu moduri diferite de a gândi și de a interacționa unii cu ceilalți.
ȘtiriMed: Ce aduce nou manualul acesta față de ce exista până acum pe piață?
Rodica Gavriș-Pascu: Noutatea manualelor, pentru că toate manualele s-au adaptat la rigorile unui caiet de sarcini, toate sunt dublate de varianta digitală, foarte bine documentată. Noutatea acestui manual este faptul că este gândit cu texte care răspund universului copiilor din generațiile actuale, au o notă de ludic și în același timp de ancorare în realitate, au personaje din poveștile clasice, dar și eroi din filmele pe care ei le urmăresc acum. Și conțin o varietate de exerciții care le oferă contexte foarte diverse de comunicare, de exprimare atât orală, cât și scrisă, de producere de conținut, pentru că din clasa I, ei deja încep să fie provocați să producă conținut scris și oral.
Și o altă noutate este faptul că li se oferă posibilitatea să inițieze proiecte, să documenteze mici cercetări. Avem o mică cercetare foarte drăguță prin care ei își interoghează colegii despre tipurile de cărți pe care le apreciază și apoi validează ipoteza pe care ei o formulează la începutul cercetării.
Abecedarul are texte adaptate unei generații care caută noutatea
ȘtiriMed: Pentru că spuneați de texte, am văzut multe texte aici cu care, să spunem, generația aceasta e familiarizată. Sunt texte mai noi, nu acele texte plictisitoare cu care suntem noi obișnuiți în abecedarele vechi. Cum le-ați selecționat?
Rodica Gavriș-Pascu: Multe dintre texte sunt scrise de noi, în special de Marinela Scripcariu și sunt texte pe care le-am adaptat generației actuale pentru că le cunoaștem pretențiile și le cunoaștem universul și mediul în care ei își desfășoară activitatea zi de zi. Acești copii sunt foarte curioși, sunt extrem de selectivi și de pretențioși cu ceea ce ei își doresc să studieze și să cerceteze. Sunt copii care mereu caută noutatea și caută să întâlnească în texte lucruri din proximitatea lor. Și cumva am încercat să echilibrăm această balanță și să-i aducem și înspre ceea ce programele prevăd ca și competențe, dar și să răspundem universului copilăriei lor.
ȘtiriMed: Văzusem, la un moment dat, o analiză ce s-a făcut pe abecedare și o concluzie generală era atunci că manualele existente la data respectivă aveau în interior foarte multe stereotipuri. Erau cumva ancorate mai mult în secolul 19 decât în actualitate și spuneau sociologii că nu e de mirare că elevii nu reușesc să înțeleagă mesajul, pentru că nu are cum să ajungă la ei. Ați avut în vedere și acest lucru?
Rodica Gavriș-Pascu: Da, ne-am gândit ca fiecare text să aibă un sens. Vor găsi texte cu final deschis, vor găsi texte care se termină cu întrebări la care elevii trebuie să răspundă argumentat. Răspunsurile niciodată nu sunt răspunsuri standard. Sunt răspunsuri pe care le acceptăm dacă sunt argumentate. Îi învățăm să-și respecte argumentele unii altora. Sunt unele texte care se adresează și îi provoacă să lucreze în echipă, să formuleze răspunsuri după ce au agreat anumite păreri ale echipelor sau să cerceteze, să-și pună ei întrebări, să nu ia totul de-a gata, să fie mai degrabă critici. Există foarte multe exerciții care merg înspre partea aceasta de gândire critică, de exprimare asertivă a opiniei și texte care îi trimit la enciclopedii, la informare suplimentară sau care-i provoacă să găsească cartea integrală și să o citească. Din acest motiv, chiar de la început, când nu există foarte multe litere, am încercat să gândim exerciții care să nu fie forțate și să aibă un sens.
Totul în viața lor trebuie să aibă un sens și să învețe cu plăcere. Și să poată să lege informația pe care o primesc de ceva din experiența lor anterioară, pentru că altfel, dacă ei nu pot să dea sens unei informații, nici nu pot să o înțeleagă. O rețin mecanic uneori. Dar această reținere mecanică nu are viață lungă și ulterior își pierd dragul de școală.
Platformă digitală, disponibilă pentru copii și părinți
ȘtiriMed: Spuneați că manualul are și o componentă digitală. Cum îi sfătuiți pe învățători să o folosească, pentru că vorbim de o generație digitală care nu mai are foarte multă răbdare să stea pe cartea scrisă?
Rodica Gavriș-Pascu: Da, partea de resurse digitale este la fel de ofertantă. Platforma pe care se va găsi manualul digital conține foarte multe exerciții din manual. Unele dintre exerciții sunt însoțite și de filmulețe pe care le pot accesa asincron, chiar și de acasă. Există apoi o bază de jocuri foarte bune, interactive, pe care copiii le pot accesa de mai multe ori și pot să-și însușească chiar scrierea de mână sau pot să rezolve exerciții care să-i ajute să citească corect. Foarte utile sunt și pentru părinți, pentru că părinții sunt partenerii noștri în formarea copiilor. Și atunci, chiar și în condițiile în care elevul lipsește câteva zile de la școală, el poate să aibă acces la text, la lecție și să poată urmări, fie sincron, fie asincron, prin intermediul platformei școlii, anumite activități pe care noi le realizăm la școală. Prin această platformă digitală, se face foarte bine legătura elevului și a părintelui cu școala și cu resursele noastre scrise.
ȘtiriMed: Mă uitam prin manual și mi se pare că e foarte multă joacă, ca să zic așa. Ați încercat să-i faceți pe copii să învețe în felul aceasta, să pară un joc în timp ce învață?
Rodica Gavriș-Pascu: Da, spunem noi că nu este joacă este un joc cu sens, cu reguli, cu pași pe care trebuie să-i urmeze copilul. Unele jocuri se joacă mai întâi în variantă demo, fie frontal, când suntem în clasă, fie pe partea de platformă digitală, după care jocurile se pot juca în perechi sau pe echipe, sau se poate juca și individual.
Există contexte de comunicare dialogată, există diferite jocuri pe care noi le-am readus din copilăria noastră în copilăria lor, exprimate cumva altfel, un altfel de șotron, un altfel de x și zero, un altfel de Bingo sau Fazan sau Telefonul fără fir, toate gândite pentru formarea competențelor de comunicare în limba română.
O altă noutate, este structura unei lecții, una circulară, în care noi oferim atât elevului, cât și profesorului o parte introductivă, așa am și numit-o „Pentru început”, apoi este gândit întreg demersul în jurul unui text însoțit de o ilustrație sugestivă, de un vocabular ilustrat, dacă este necesar, iar lecția se încheie frumos, rotund, cu o provocare de final care poate fi folosită pentru portofoliu, care poate să ne dea nouă, profesorilor și lor elevilor, un sens întregului conținut pe care l-am urmărit și l-am vizat pe parcursul a 4 ore în care studiem o literă.
Manualul oferă texte care merg abordează partea de dezvoltare personală
ȘtiriMed: O să lucrați după acest manual de la anul. Ce ați simțit că v-a lipsit până acum?
Rodica Gavriș-Pascu: O abordare unitară, dar în același timp o abordare diversă. Noi o numim „diversitate în unitate” sau „unitate în diversitate”. Acest element ludic, care apare la fiecare pagină, ne-a lipsit. Ne-au lipsit niște texte cu miez, niște texte care merg spre partea de dezvoltare personală. Alte texte îi vor provoca pe elevi să exploreze mediul înconjurător. O abordare integrată, interdisciplinară, așa cum ar fi bine la momentul acesta să ne adresăm acestor generații care ies în lume și nu iau viața pe sertare, ci întâmpină probleme în care trebuie să îmbine competențe din toate domeniile de studiu: comunicarea în limba română, explorare a mediului, dezvoltare personală, abilități practice, respectiv tot ceea ce conține viața.
Texte non-literare, precum rețetele, o carență a manualelor vechi
ȘtiriMed: Acest manual are și un caiet al elevului?
Rodica Gavriș-Pascu: Are un caiet al elevului, un caiet de scriere în care elevul găsește contexte diferite, dar în legătură cu textul din manual. Poate să aprofundeze atât scrierea de mână, cât și citirea textelor scrise de mână. În plus, profesorul va primi un ghid metodologic în care noi oferim sugestii metodologice suplimentare pentru a suplini și a clarifica anumite informații pe care le conțin cerințele. Oferim alternative, oferim metode moderne de abordare a textului. Ghidul conține o rubrică de activități suplimentare, dacă clasa permite și învățătorul epuizează tot ceea ce noi am gândit în acest abecedar, și conține în anexe un alfabetar mobil, conține carduri motivaționale pentru elevi, conține o serie de texte suplimentare de citit pe care elevul le primește și poate să le citească.
Spre finalul manualului, în perioada post abecedară, ne-am gândit să-i oferim texte adaptate din lecturile deosebite ale copilăriei universale: Vrăjitorul din Oz, cărțile cu Apolodor și prietenii lui, o rețetă de clătite, pentru că ne-am adresat și acestei competențe de a citi și înțelege texte non-literare.
O carență a manualelor de comunicare în limba română de până acum, a fost lipsa textelor non-literare, a fragmentelor din enciclopedii, care conțin informații reale despre lumea înconjurătoare
Cardurile motivaționale mențin dorința și plăcerea copiilor de a lucra
ȘtiriMed: De ce ați inclus și cardurile motivaționale?
Rodica Gavriș-Pascu: Pentru că la 7-8 ani, copilul are încă o motivație extrinsecă. Vrem să îi dezvoltăm treptat motivația intrinsecă, dar e plăcut să primească uneori câte un card care să-i spună că se află pe drumul bun, că e un bun cititor, că a scris bine, că mai are puțin până la excelent, să o țină tot așa. Sunt carduri care mențin dorința și plăcerea de a lucra și carduri pe care chiar și un adult s-ar bucura să le mai primească uneori, care l-ar măguli și i-ar ridica moralul și l-ar susține.
Autorii „Manualului de comunicare în limba română, clasa I” sunt: Rodica Gavriș-Pascu, Ioana Camelia Iovănaș, Bianca Sabou și Marinela Scripcariu. Abecedarul a apărut la Editura Art Klett și a fost câștigător la licitația din 2023, organizată de Ministerul Educației, situându-se printre primele locuri. Manualul face parte dintr-un pachet care conține caietul elevului și ghidul profesorului, la a cărui elaborare a contribuit și Andreea Boca, profesor pentru învățământul primar.
Profesorii care vor să lucreze cu elevii din clasa I, după acest manual, își pot exprima în această perioadă opțiunile.
CITEȘTE ȘI: ABECEDAR INEDIT, CONCEPUT DE PATRU PROFESOARE DIN CLUJ. MANUALUL ARE ȘI COMPONENTE DIGITALE