Selectați pagina

#DoamneDeNota10 Ruxandra Mercea, o „teacher” de Business care lasă aripile copiilor să crească

#DoamneDeNota10 Ruxandra Mercea, o „teacher” de Business care lasă aripile copiilor să crească

Doamna de nota 10, care deschide cea de a doua jumătate a lunii Martie, în cadrul campaniei ȘtiriMed, #DoamneDeNota 10, vine din sistemul de învățământ privat. Ruxandra Mercea este profesor de Business Studies și directorul executiv al uneia dintre cele mai cunoscute școli private din Cluj și din țară, Transylvania College.

Este mamă a patru copii, inovator în educație și crede că schimbarea și transformarea în educație vin din interiorul fiecărei școli în parte și prin sinergie între comunitățile școlii.

Un interviu complex, despre experiențe și metode personale, dar și despre cum vede un inovator în educație, viitorul școlii românești.

CITEȘTE ȘI: #DOAMNEDENOTA 10 DIANA GORDAN, EDUCATOARE ÎN CLUJ-NAPOCA: „PE COPII TREBUIE SĂ ÎI CUCEREȘTI, SĂ LE ASIGURI O STRUCTURĂ, SĂ CLĂDEȘTI O RELAȚIE BAZATĂ PE ÎNCREDERE, RESPECT ȘI LIMITE”

ȘtiriMed: Când și de ce ați ales să fiți dascăl?

Ruxandra Mercea: Alegerea a venit după ce am lucrat o bună perioadă în zona administrativă în Transylvania College. Văzându-i pe colegii mei entuziasmați de ceea ce fac și de relația cu copiii, mi-am dat seama că asta îmi doresc și eu. Așa am devenit profesor de Business Studies.

ȘtiriMed: „Copiii sunt așa de faini! Hai să le dăm spațiu și sprijin, să nu le tăiem noi aripile”. Sunt cuvintele dvs și sunt foarte frumoase. Ce ar trebui să facă dascălii sau, mai bine zis, ce ar trebui să facem noi, adulții, astfel încât să nu le tăiem copiilor aripile, chiar și involuntar, mânați poate de intenții bune?

Ruxandra Mercea: În primul rând, să ne facem munca noastră internă. La ce mă refer? Să căutăm să ne înțelegem pe noi înșine, să ne acceptăm, să fim mai puțin critici cu noi. Pentru că atunci când nu ne vom tăia nouă aripile, speranțele, visurile, nu vom face asta nici cu copiii.

Îi încurajez pe profesori să aibă încredere în ei înșiși și să arate asta făcând lucruri diferite. Pentru că atunci când tu te încurajezi pe tine, poți să-i încurajezi și pe alții.

Le mai transmit profesorilor să crească relații cu copiii bazate pe încredere, pe acceptare și pe creșterea autonomiei. Ce înseamnă asta? Să-i sprijinim să știe că e OK să greșească. Să-i acceptăm, să-i ajutăm să-și găsească calea singuri și să fim conștienți că acești copii vor deveni adulți care vor putea schimba până la cinci cariere, iar asta e OK. În ceea ce privește autonomia, mă refer la a sprijini copilul în clasă să-și însușească învățarea, să înțeleagă ce consecință va avea faptul că nu-și va face temele, să-l ajutăm să aibă un rol în clasă, în școală, să ia parte la diverse proiecte și să învețe să facă lucruri singur, ca mai apoi să poată face lucruri și cu alți copii.

ȘtiriMed: Ce înseamnă să predai generației Z, acești copii „nativi digital”, care nu fac nimic fără ajutorul unui gadget?

Ruxandra Mercea: Nu cred în asemenea etichete, cum ar fi „generația Z”. Da, poate că ne e mai ușor să catalogăm și să etichetăm, dar asta nu ajută pe nimeni. De ce cred că au nevoie toți copiii, indiferent din ce generație sunt, este ca adulții să-i înțeleagă și să-i accepte, să-și formeze identitatea acasă și la școală, autonomia. Au nevoie de modelare din partea adulților și de sprijin în ce înseamnă relații sănătoase, despre care știm că vor conta cel mai mult pe termen lung.

Cu gadget sau fără, acestea sunt niște nevoi fundamentale, care rămân. Iar noi, ca adulți, atunci când ne simțim depășiți în zona de tehnologie și când vedem că ei, copiii, sunt mai pricepuți, e OK să avem curiozitatea și deschiderea să ne arate ei. Să nu ne considerăm atotștiutori, ci parteneri de învățare. Da, noi suntem adulții, avem cunoștințe și abilități, dar și ei le au pe ale lor.

ȘtiriMed: Care credeți că ar trebui să fie prima lecție pe care profesorii ar trebui să le-o predea elevilor la ora de dirigenție?

Ruxandra Mercea: Sunt tare multe, dar o să vă spun ce îmi vine în minte acum! Să le vorbească copiilor despre momentele lor, ca adulți, în care nu s-au simțit destul de buni și despre cum fac când aud acea voce internă pe care o auzim de fapt cu toții și care spune: „Nu ești destul de bun!”, „Nu ai făcut bine!”, „Nu ți-a ieșit bine!”, „Nu ești de ajuns”.

ȘtiriMed: Ați adus în România concepte noi de predare, pe care le-ați implementat deja în Transylvania College. A fost vreunul dintre aceste concepte preluat în învățământul de masă?

Ruxandra Mercea: Da. Am adus în România acum șapte ani procesul „Leader in Me”, bazat pe „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace”, de Stephen R. Covey. Acesta e azi parte din procesul „Școala Încrederii”, proces dezvoltat în România în Transylvania College, pentru școli de stat. Avem azi în acest proces 54 de școli din 19 județe, cu un număr total de 27.000 de copii. Procesul „Școala Încrederii” este coordonat de Asociația Wellbeing Institute și Mind Education, în parteneriat cu Transylvania College și Școala pentru Cuplu.

ȘtiriMed: Atunci când nu sunteți la școală, cum arată o zi din viața dvs? Ce pasiuni are un dascăl în 2021?

Ruxandra Mercea: Petrec mult timp cu familia, meditez, fac sport, citesc și îmi dezvolt o nouă pasiune: să petrec mai mult timp în natură.

ȘtiriMed: Dacă nu ați fi fost profesor, ați fi fost…?

Ruxandra Mercea: O să râdeți, dar probabil aș fi fost cântăreață, asta dacă aș fi avut și voce, dar nu mi-a ieșit.

ȘtiriMed: Cea mai de preț lecție primită din familie, de la părinți/bunici, este…?

Nu e cel mai ușor răspuns de dat, dar am învățat că în viață trebuie să mă descurc.

ȘtiriMed: Cadoul care v-a impresionat cel mai mult, primit într-un martie?

Ruxandra Mercea: Am primit două cadouri importante în luna martie, legate de doi dintre cei patru copii ai mei, Vlad și Ana. Despre amândoi am aflat în luna martie că îi voi avea.

ȘtiriMed: În luna femeii, ce mesaj aveți pentru colegele dvs din școlile românești?

Ruxandra Mercea: Să învețe să aibă grijă de ele, să fie mai bune cu ele, să descopere ce pot, cine sunt și să se deschidă cu încredere, cerând ajutor, cerând un sfat, sprijin sau pur și simplu povestind și crescând împreună cu alte femei. Pentru că, deși am fost învățate că viața e despre concurență, nu e despre asta. Putem să ne sprijinim, să avem grijă unele de altele și atunci avem toate mult mai multe resurse.

CITEȘTE ȘI #DOAMNEDENOTA10 CRISTINA OLTEAN, PROFESOARA CARE PUNE LUMEA ÎN FAȚA ELEVILOR SĂI

CITEȘTE ȘI LUCIA COJOCARU, DOAMNA DE NOTA 10, CARE ÎI ȚINE SUB UMBRELA SINDICALĂ PE DASCĂLII DIN ȘCOLILE CLUJENE