Selectați pagina

Spitalul umilinței. Părinți, copii și medici, puși în situații jenante, de orgolii administrative. Medic din UPU Copii: „Ne simțim la fel de înjosiți ca dvs!”

Spitalul umilinței. Părinți, copii și medici, puși în situații jenante, de orgolii administrative. Medic din UPU Copii: „Ne simțim la fel de înjosiți ca dvs!”

Spitalul Clinic pentru Copii Cluj a ajuns, în ultimii ani, un loc al disperării și umilinței. Din cauza unei administrări defectuoase, bazată mai mult pe orgolii, decât pe performanță, copiii bolnavi, părinții copiilor, dar și medicii trec prin situații jenante, descurajatoare și,uneori, umilitoare.

Postarea virală de pe Facebook, cu rol de reclamație

Eu sunt mama, care, luni noaptea, a scris această postare pe Facebook, ce a ajuns virală în nici 24 de ore.

fb ancuta

De la început vreau să precizez că nu sunt genul de părinte care merge la Urgențe cu cei mici, pentru orice problemă minoră. Am o relație extraordinar de bună cu medicul de familie, care are și competențe în pediatrie, locuiesc la câteva străzi distanță de un centru de permanență și, de foarte multe ori, aleg consultații în privat. Chiar dacă sunt pe bani foarte mulți, timpul și confortul copiilor sunt mai importante decât partea financiară.

Așadar, luni seara, am decis să merg cu băiatul, în vârstă de 2 ani, cu simptomele unei enterocolite, la UPU Copii Cluj, sfătuită de medicul de familie, care văzuse copilul de dimineață, după o noapte cu episoade repetate de vărsături.

Medicul mi-a spus că este deshidratat și dacă nu reușesc să îl hidratez, trebuie văzut în urgențe. Aceeași recomandare, de a mă prezenta la UPU Copii, am primit-o și de la un medic pediatru, căruia i-am cerut sfatul prin telefon, deoarece copilul acuza dureri puternice de burtă. Recomandarea ambilor medici a fost să duc copilul la UPU, deoarece are nevoie de o ecografie abdominală

Povestea din postare : am stat câteva ore bune în curtea Spitalului de Copii, alături de alte câteva zeci de părinți, iar după aproape 4 ore, am decis să plec, deoarece copilul plângea deja de frig și de somn. Înainte de a pleca, însă, de acolo, am scris pe rețeaua de socializare o postare prin care reclamam public situația revoltătoare în care se aflau mai mulți părinți și ceream lămuriri despre situația absurdă de a aștepta ore întregi, afară, cu copii bolnavi în brațe, de la instituțiile și persoanele oficiale, care au în subordine, acest spital.

La Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca știe cineva dacă mai există șefi, manageri, coordonatori?
Dar domnii de la Consiliul Judetean Cluj – Alin Tișe , Vákár István știu cumva in ce condiții de c**** consulta medicii de la UPU Copii? Știu oare că părinții stau ore întregi afară, cu copii bolnavi în brațe si așteaptă să li se facă… triajul? Apoi se mută la altă coadă, unde mai așteaptă 2, 3, 4, 5 ore și se uită disperați dupa o doamnă asistentă, care iese la interval de 30, 40, 60 min și strigă câte un nume de pe o fișă?

prima parte a postării de pe Facebook

Un singur om implicat în administrarea spitalului a avut decența să se intereseze de situație

Puțin după miezul nopții, vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Vakar Istvan, mi-a scris un mesaj privat în care își cerea scuze în nume personal și în numele instituției și a promis că vor fi luate măsuri.

„Acum am terminat de vorbit cu directorul spitalului care mi-a promis că ia toate măsurile posibile, din păcate problema triajului le dă peste cap fluxul normal de lucru, pe lângă lucrările de întreținere de la spital, modul de lucru cu Coronavirus nu s-a dezactivat pentru spital. Însănătoșire grabnică micuțului! Vă mulțumesc anticipat pentru înțelegere și încă odată mii de scuze!”, a scris Vakar Istvan

Medici umiliți să lucreze în condiții improprii

Luni seara, la Spitalul de copii Cluj, medicii din UPU consultau micii pacienți pe trei tărgi, într-o sală mult prea mică, față de nevoile reale. Motivul: renovările care se fac în această perioadă în UPU Copii Cluj.

”Vom vedea toți copiii de aici, în noaptea asta. Este multă lume, se așteaptă mult. Nu știu să vă spun cât va trebui să mai așteptați. Consultăm pe 3 tărgi, într-o sală mică, pentru că sala mare este în renovare. Tot acolo avem și copii care stau la perfuzii. Facem tot ce ne stă în puteri, vă rugăm să ne credeți”, a spus asistenta care la intervale de timp ieșea cu o foaie în mână și chema câte un pacient dintre cei înghesuiți în așa zisa sală de așteptare. Un hol insalubru, mai bine spus, decât sală de așteptare.

Mesajul asistentei era pentru părinții, inclusiv eu, care ne așteptam rândul la consultații. După ce, înainte am stat, în medie, o oră și jumătate, să intrăm la triaj, unde copiilor li s-a făcut test COVID.

Faptul că medicii se simt umiliți nu îl spun eu, ci chiar domniile lor. La scurt timp după ce am scris postarea pe Facebook, au început să îmi scrie cadre medicale care lucrează în UPU Copii Cluj. Medici excepționali, a căror muncă și profesionalism sunt puse în umbră de orgoliile celor desemnați să managerieze și să administreze spitalul. Desigur, le respect dorința de a-și păstra anonimatul.

”Camerele de gardă de la Pediatrie 2 și 3 sunt închise. Și, chiar și în aceste condiții, managerul a luat decizia să renoveze. E foarte greu și pentru noi, medicii. Consultăm pe trei tărgi. Avem zilnic peste 100 de copii care au nevoie să fie văzuți. Suntem epuizați și noi și înțelegem, în același timp, supărarea părinților”, a scris, în mesaj privat, un medic care lucrează în UPU Copii Cluj

”Îmi pare rău pentru experiența urâtă. Se fac renovări în UPU și se lucrează limitat. Din păcate, managerul ia decizii aiurea. Acum e plin de copii cu viroze, vin foarte mulți în UPU”, este mesajul altui cadru medical.

Medic UPU Copii Cluj: Ne simțim umiliți și înjosiți! Sunteți prima mamă care ia atitudine, toată lumea se intrigă pe noi!

Un medic care lucrează în Unitatea de Primiri Urgențe povestește că întregul corp medical este nemulțumit de deciziile managementului care aduc mai mult deservicii unității spitalicești. Și, deși au încercat să se opună demarării lucrărilor de renovare, exact în perioada în care UPU Copii este singurul loc unde sunt primiți copiii cu nevoie urgentă de asistență medicală, sesizările doctorilor au fost ignorate de manager.

„Sunt cadru medical în Upu și, credeți-mă, ne simțim la fel de umiliți și înjosiți ca și dumneavoastră. Strigătele și sesizările noastre au fost fără răspuns. Din păcate, sunteți prima mamă care ia atitudine, toată lumea se intrigă pe noi, iar când spunem să facă reclamație, poate reușim să schimbăm ceva, nici vorbă. Vă mulțumesc pentru sesizarea făcută. Am dori și noi să ne putem focusa pe actul medical, pe îngrijirea copiilor dumneavoastră, nu pe condițiile improprii în care lucrăm. Mulțumesc, încă o dată, și toate cele bune, spune un alt cadru medical din UPU Copii Cluj, care preferă să își păstreze anonimatul, ca să nu atragă mânia conducerii spitalului asupra sa.

Purtătoarea de cuvânt a spitalului acuză părinții că mint. Părinții vin cu dovezi că situația nu este normală

Într-o declarație pentru știridecluj.ro, Dr. Daniela Dreghiciu, purtător de cuvânt al Spitalului de Copii Cluj, (n. a. un medic excepțional, dar un purtător de cuvânt groaznic. Și afirm acest lucru, pentru că, așa cum dânsa știe medicină, eu știu comunicare și jurnalism) spune că părinții exagerează și că ei sunt de vină că așteaptă prea mult, pentru că merg cu copiii la UPU, fără să fie cazuri urgente.

Într-o altă intervenție, la TVR Cluj, doamna dr. Dreghiciu mă acuză că mint în postarea de pe Facebook și că am mers la spital cu un copil a cărui stare medicală nu reprezenta o urgență. Dr. Dreghiciu face această afirmație, deși copilul meu nu a fost consultat, i s-a făcut doar un test COVID. Și, mai spune doamna doctor că am stat în UPU 1 oră și 40 de minute. Da, așa este. Peste alte două ore așteptate în fața triajului. Și am plecat, pentru că mai urma să stau, probabil, încă 2 ore și 40 de minute și tot nu era sigur că aș fi fost chemată cu cel mic în cabinet.

Nu doar că nu am mințit cu nimic în postare, ci alți părinți își povestesc experiențele proaste la UPU Copii Cluj, fie public, în comentarii, fie în mesaje private. Mai jos, poza trimisă de o mamă cu următorul mesaj: ”Coada de ieri (n.a. luni) de la 6 – 7”

UPU Copii Cluj
Coada de la UPU Copii Cluj, de luni seara, intervalul orar 18.00 – 19.00/Sursa foto: un părinte

Soluții, în loc de acuzații

În loc să acuze pe nedrept părinții și să le ia și ultima fărâmă de demnitate, conducerea Spitalului de Copii, ar putea să gândească și să pună în aplicare un plan de soluții. Mai utile decât mesajele de pe Facebook prin care le transmit părinților să nu meargă la urgențe cu copiii, ci să apeleze la ALOPEDI – serviciul de telemedicină al Spitalului de Copii, la centrele de permanență, aflate în subordinea primăriei sau la medicii de familie, ar fi următoarele variante:

  • redeschiderea camerelor de gardă de la Clinicile Pediatrie 2 și 3; ar degreva mult UPU Copii Cluj
  • suplimentare liniilor de gardă, poate chiar dublarea acestora (desigur, acest lucru implică anumite costuri, dar Consiliul Județean are bani)
  • amenajarea a cel puțin încă un punct de triaj
  • găsirea unor săli corespunzătoare pentru consultarea copiilor în urgențe, cât timp Unitatea este în renovare

Politicienii care își fac imagine pe spatele disperării părinților

Întrebat de jurnaliștii din presa locală, cum comentează situația de la Spitalul de Copii Cluj, președinele CJ Cluj, instituție în subordinea căreia se află unitatea medicală, a răspuns sec că a cerut măsuri.

”Da! Regretam situația creată, în numele managerului de la spital ne cerem scuze! Am cerut măsuri urgente de remediere managerului și aplicarea imediată”, a spus Alin Tișe, citat de Știri de Cluj.

Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca a escaladat de-a dreptul situația și, deși spitalul nu este în subordinea Primăriei, face promisiuni că se va implica să „rezolve” problemele. Nu înainte de a căuta și găsi singur explicația pentru aglomerație.

„Pot să vă spun că managementul e bun. Am discutat personal cu conducerea. E performant. Pe partea noastră am sprijinit pentru a acoperi o parte din cheltuielile pentru aparatura medicală. Există disponibilitate să facem tot ce ne stă în putință în condițiile date. Dacă sunt lucruri pe care le putem îmbunătăți, ne vom implica. Am înțeles problema și o să discut cu conducerea spitalului. Probabil că acum este și o perioadă cu gripă când sunt mai multe cazuri. Există și medicii de familie, cazurile mai grave ajung la spital. Trebuie să reținem asta, că primul nostru contact este medicul de familie. Este adevărat că nimeni nu contestă că cei care vin la urgențe nu au probleme. Să vedem cu ce îi putem ajuta să facă față provocării mai ales în perioada aceasta de gripă accelerată”, a declarat Emil Boc, la un post de radio, potrivit ziardecluj.ro

ȘtiriMed a solicitat un punct de vedere și Ministerului Sănătății, cu privire la situația singurei Unități de Primiri Urgențe din Cluj, care deservește, dealtfel, întreaga Transilvanie. Îl vom publica, imediat ce îl vom primi.