Select Page

Vacanța și relaxarea culinară. Ce, cât și cum mâncăm în concediu, ca să nu ne frustrăm, dar nici să nu revenim acasă cu 3 kg în plus. Recomandarea specialistului

Vacanța și relaxarea culinară. Ce, cât și cum mâncăm în concediu, ca să nu ne frustrăm, dar nici să nu revenim acasă cu 3 kg în plus. Recomandarea specialistului

August e, prin definiție, luna concediului. În acest an, din cauza pandemiei de Coronavirus, multe planuri de vacanță s-au năruit. Însă, în căutare de puțină relaxare, oamenii aleg să plece chiar și câteva zile, departe de agitația orașelor și de grijile job-urilor. 

CITEȘTE ȘI FOTO UNDE EVADĂM ÎN PANDEMIE. LA GAVANE, UN LOC MINUNAT, AFLAT LA O ARUNCĂTURĂ DE BĂȚ DE CLUJ ȘI ALBA

Mai sunt 2 zile până la mini-vacanța de 15 august și, probabil, mulți dintre dumneavoastră sunteți deja cu bagajele  făcute. Dacă vă gândiți că sigur vă întoarceți din concediu cu stilul alimentar dat peste cap sau, și mai rău, cu câteva kilograme în plus, aflați de la dietetician că se poate să te relaxezi, nu doar fizic, ci și culinar, fără să îți pui sănătatea în pericol. Sau silueta.

Citiți acest articol, scris integral de Georgiana Ispas, nutriționist-dietetician în formare,  în care veți regăsi câteva recomandări pe care să le aplicați cu succes atunci când luați masa în concediu. 

Cât de mult așteptăm vacanțele, cât de mult ne dorim să luăm pauză de la zgomotul ce ne înconjoară?

Ne-am pregătit atât de mult pentru vacanța noastră, în ciuda pandemiei am reușit să ne păstrăm sau, din contră, să adoptăm un stil de viață sănătos, să facem sport, să mâncăm echilibrat și să acceptăm lucrurile asupra cărora nu avem control așa cum sunt…cum reușim, totuși, să nu ajungem la supra-consum când mesele sunt pline de delicii și deliciile sunt numeroase?

Cum învățăm să deținem controlul, chiar dacă simțim nevoia să ne relaxăm complet și să facem excepții? Cum să facem alegeri sănătoase, atât cantitativ, cât și calitativ?

Georgiana Ispas, student an III, Nutritie si Dietetica, UMF Cluj/Sursa foto: arhiva personala

Am pregătit o listă de acțiuni sau “non”- acțiuni ușor de ținut minte și la fel de abordabile.

La buffet – varianta all you can eat:

  1. Înainte de a face alegerea pentru micul dejun/prânz/ cină vizitează toate bufetele pentru o viziune de ansamblu. Ce variante sănătoase există pentru tine?
  2. Evită să te așezi aproape de zona de servire, cu cât mai departe, cu atât mai bine.
  3. Alege o farfurie de dimensiuni mici.
  4. Nu îți umple farfuria cu toate nebuniile, așează puțin din ce te atrage, alege să faci 2 drumuri dacă foamea persistă, pauza e în beneficiul tău, senzația de sațietate s-ar putea instala mai devreme.
  5. Alungă gândul de a adăuga sosuri peste salate…. adaugă lămâie și doar o linguriță de ulei de măsline.

O lingurita de ulei de maslina e suficient pentru un dressing de salata. Chiar si in vacanta

La restaurant – meniu a la carte:

  1. Alege restaurantul dorit înainte să se instaleze foamea.
  2. Citește cu atenție produsele prezentate înainte de a te așeza la masă, de regulă restaurantele au meniurile prezentate pe terasă.
  3. Răsfoiește cu atenție întreg meniul și doar apoi fă alegerea. Și alege doar un fel principal, evită să comanzi mai multe preparate.
  4. Dacă e loc de desert, decide doar după ce ai consumat masa aleasă.

Un desert in vacanta e delicios, dar nu trebuie sa fie prezent la fiecare masa

Reguli generale:

  1. Amintește-ți de porții: un grătar să fie cât podul palmei tale, o porție de paste cât pumnul tău, orice formă de grăsime, cât buricul unui deget.
  2. Du cu tine regula de acasă: jumătate din farfurie să fie legume și frunze verzi.
  3. Consumă multă apă, chiar între feluri principale.
  4. Nu încerca să-ți bei caloriile, cocktail-urile cu sau fără alcool sunt extrem de bogate în ele. Atenție, o Pina Colada are 174 kcal/100 grame…. și un pahar are undeva la 400-500 gr….calcul simplu? Aproape 700 kcal doar dintr-o băutură
  5. Dacă doreșți să consumi alcool, optează pentru variante mai sărace în calorii, un vin rose  are doar 89 de kcal/100 ml.
  6. Alege fructe pentru gustări, dar nu refuza un desert. Să fie, însă, o singură felie și nu după fiecare masă.
  7. Mănâncă încet, savurează, nu uita, ești în vacanță!
  8. Dormi suficient, lipsa somnului eliberează hormonii stresului, care determina supra-consum.
  9. Chiar dacă ai ales vacanța pentru odihnă, programează-ți activități în aer liber, fie o plimbare pe faleză,  un volei pe plajă cu copiii sau o drumeție în căutare de fructe de pădure.

Iar în loc de concluzie, bucură-te mai mult de lucrurile simple și fă-le toate cu moderație!

Georgiana Ispas,

student an III, Nutriție și Dietetică, UMF Cluj

Recomandările culinare ale Georgianei Ispas, însoțite de rețete detaliate pas cu pas, le puteți vedea și pe Georgi’s way

sau pe Instagram Georgisway

 

Sursa foto: unsplash.com

About The Author